بهترین کلینیک زیبایی، متخصصان و پزشکان برای یک لمس شفابخش
الهیه، خ شبدیز
تهران
تماس با ما
09370142337
ساعات کاری
شنبه-چهارشنبه 14 الی 21
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ توسط کلینیک راز 4 نظر

پیشانی برجسته یا ناندرتال و نقش آن در زیبایی صورت

پیشانی برجسته یا ناندرتال

پیشانی از مهمترین قسمت‌های اصلی صورت می باشد که تا یک سوم از سطح کل صورت را شامل می شود. علیرغم اینکه تنها یکی از اعضای اصلی چهره به نام ابروها در پیشانی وجود دارد، ولی با این حال پیشانی تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره هر فرد می گذارد. پیشانی سه ویژگی مهم دارد که حدود یا اندازه کلی پیشانی در چهره هر شخص از روی این سه ویژگی تعیین می‌گردد.
مرز بالایی پیشانی به وسیله خط رویش موی سر تعیین می‌شود که جایگاه آن در میان آقایان و خانم ها تا حد زیادی متغییر است. حد پایینی پیشانی هم با ابروها و استخوان‌های پیشانی که همان برآمدگی‌های لب استخوان جمجمه در قسمت فوقانی چشم‌ها هستند، تعیین می‌شود. در دو سمت پیشانی هم برآمدگی‌های شقیقه‌ای هست که لبه‌های استخوان پیشانی و محل وصل شدن استخوان به ماهیچه‌های تمپورال بزرگ نام دارد.

پیشانی یکی از اعضای صورت است که با توجه به شکل و اندازه ممکن است مردانه یا زنانه به نظر برسد. پیشانی های مردانه معمولاً یک برآمدگی استخوانی درست بالای چشم ها و زیر ابروها دارند که سری رشته استخوانی دقیقاً بالای چشم و زیر ابرو دارد، در حالیکه پیشانی زنانه صاف تر می باشد.

Frontal bossing اصطلاحی پزشکی است که برای توصیف پیشانی برجسته استفاده می شود و همچنین اغلب با برجستگی ابرو همراه است.
هدف از اصلاح فرم پیشانی، ایجاد ظاهری زنانه تر برای پیشانی‌های برجسته با برآمدگی استخوانی بالای ابرو است. عمل اصلاح فرم پیشانی به منظورکوچک کردن پیشانی برجسته انجام می شود و برآمدگی را برطرف می کند و استخوان های پیشانی و استخوان های اطراف چشم را تغییر می دهد تا جلوه ای طبیعی تر و زیباتر ایجاد کند.
عمل جراحی با بی حسی موضعی انجام می شود و حدود 3 ساعت طول می کشد. انواع روش های جراحی پیشانی شامل تزریق چربی، سیمان استخوانی، ورق سیلیکونی، وe-PTFE (Gore-Tex) می باشد.
عمل جراحی معمولاً به عنوان بخشی از فرآیندی زیباسازی روی مردان انجام می شود، اما همچنین ممکن است بر روی زنانی نیز انجام شود که حس می کنند پیشانی آنها مردانه یا بیش از حد برجسته است.

بیشتر بخوانید : لیفت ابرو و پیشانی چیست و روش های انجام آن

پیشانی برجسته،نئاندرتال

پیشانی برجسته با ناندرتال چه تفاوتی دارد؟

نوع دیگری از برجستگی در پیشانی وجود دارد که با پیشانی ناندرتال متفاوت است. در پیشانی ناندرتال فقط در قسمت بالای ابروها برجستگی وجود دارد و پیشانی در قسمت بالا فرو رفته به چشم می‌آید. اما پیشانی برجسته به‌طور کامل دچار برجستگی بیش از حد است و استخوان انحنای رو به بیرون زیادی دارد. این قضیه هم ژنتیکی است و در کودکی تشخیص داده می‌شود.

احتمالا مادران در دوران کودکی با نگاه به فرزند خود متوجه این برجستگی می‌شوند. باید بگوییم این موضوع در کودکی باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد جای نگرانی نیست. اگر برجستگی پیشانی مشکل زیبایی برای‌تان ایجاد کرده باشد گاهی می‌توان آن را با جراحی تصحیح کرد. برای درمان این نوع از پیشانی هم از روش‌های مشابه درمان پیشانی ناندرتال استفاده می‌شود فقط منطقه وسیع‌تری برای آن درنظر گرفته می‌شود.

 

درمان پیشانی برجسته توسط دکتر رضا امیرزرگر نه

دلایل ایجاد پیشانی برجسته یا پیشانی ناندرتال

برجستگی پیشانی در ناحیه ابروها و نواحی اطراف آن، یکی از شایع ترین عوامل خشونت در چهره مردان و بعضا در چهره خانم ها است. دلیل این برجستگی را میتوان رشد بیش از حد و بزرگ شدن سینوسهای پیشانی بعد از دوران بلوغ در بعضی اشخاص دانست و اگر بخواهیم منشا این پدیده را بیابیم، میبایست علت را در ترشح بیش از حد هورمون رشد، عدم تعادل هورمونهای جنسی و یا عوامل وراثتی جستجو کرد.

  • رشد بیش از حد دیواره های سینوس ها

سینوس ها مجموعه ای از حفره هایی هستند که درون آنها خالی است و داخل استخوان های صورت قرار دارند‌ .
سینوس ها ازطریق مجرایی، بنام مجرای سینوسی به بینی متصل هستند و ترشحات درون سینوس ها از طریق این مجرا تخلیه میشود.
یک تئوری دیگرعلت ایجاد پیشانی برجسته یا ناندرتال را چنین بیان میکند که گاهی با مسدود شدن مجرای سینوس، هوا در سینوس ها محبوس میشود و سینوس ها بسیار بیشتر از حالت نرمال مملو از هوا میشوند و این موضوع باعث افزایش فشار به دیواره ی سینوس ها و در نهایت منجر به برجستگی پیشانی میشود.

 

لیفت پیشانی

 

این افزایش فشار به دیوار سینوس ها، در طول زمان باعث میشود دیوار سینوس ها به جلو هل داده شوند که همین عامل باعث ایجاد برجستگی در قسمت پایین پیشانی (در قسمت بالای ابروها) میشود.
ازطرفی این افزایش فشار داخلی سینوس ها ممکن است باعث ایجاد سردرد در افراد شود.
شیوع سر دردهای سینوسی در افرادی که پیشانی برجسته دارند بیشتر از افراد عادی است
البته این سر دردها در همه ی اشخاصی که با این مشکل مواجه هستند وجود ندارد با این حال هنوز مطالعه ای که علت سردرد این افراد را به رشد بیش حد سینوس ها ارتباط بدهد در دست نیست.

  • تاثیر وراثت در ایجاد پیشانی برجسته

تعدادی از محققان بر این باورند که عامل اصلی ایجاد پیشانی برجسته، عواملی وراثتی و ژنتیکی است. و ایجاد این عارضه به ژن های منتقل شده از اجدادمان بستگی دارد.

چه کسی کاندید مناسبی برای جراحی اصلاح پیشانی است؟

– پیشانی ناهموار: کسانی که پیشانی ناهموار یا برجسته دارند.
– پیشانی صاف یا پیشانی مقعر: کسانی که پیشانی آنها تحدب طبیعی ندارد و یا حتی دارای فرورفتگی است و ظاهری توخالی دارد.
– پیشانی بلند: فاصله پیشانی تا خط رویش مو خیلی زیاد باشد.
– برآمدگی های ابرو: پیشانی در نزدیکی ابروها دارای برجستگی استخوان بیش از حد باشد، که باعث می شود پیشانی از نظر ماهیت بسیار زاویه دار باشد.

 

درمان پیشانی برجسته،

روش های اصلاح برجستگی پیشانی

برای اصلاح برجستگی پیشانی و بهبود زیبایی صورت فرد می توان از روش های اصلاح پیشانی برجسته یا ناندرتال استفاده کرد.
روش های مختلفی برای اصلاح برجستگی پیشانی وجود دارد. انتخاب روش اصلاح پیشانی برجسته به میزان برجستگی و جلو آمدگی پیشانی نسبت به اجزای مجاورش بستگی دارد. با در نظر گرفتن موارد بالا، روش های اصلاحی به دو دسته جراحی و غیر جراحی تقسیم می شوند.

اگر میزان جلو آمدگی پیشانی کم باشد، می توان از روش های غیر جراحی استفاده کرد. این روش نسبت به روش جراحی پیشانی برجسته به مراتب ساده تر و کم هزینه تر است.
اما اگر میزان جلو امدگی پیشانی زیاد باشد، برای اصلاح آن باید از روش جراحی پیشانی استفاده نمود. تا بتوانی تغییر شکل لازم به جهت اصلاح برجستگی را در استخوان پیشانی فرد انجام داد.

  • آیا روش های غیر جراحی برای اصلاح پیشانی برجسته وجود دارد یا خیر؟

برای اصلاح برجستگی پیشانی روش هایی غیر از جراحی نیز وجود دارد. روش غیر جراحی برای افرادی قابل استفاده است که میزان برجستگی و جلو امدگی پیشانیشان کم باشد یا قسمت میانی پیشانی شان حالت فرو رفته به خود گرفته باشد.
در این حالات دکتر جراح با استفاده از تزریق فیلر یا قرار دادن پروتز، قسمت گود پیشانی را به قدری بالا می آورد که هم سطح ناحیه برجسته شود و پیشانی به حالت نرمال خود بازگردد.

روش غیر جراحی (تزریق چربی و فیلر) برای افرادی که برجستگی شدیدی دارند به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا حتی اگر گودی به وجود آمده در پیشانی هم پر شود و هم سطح ناحیه برجسته شود، پیشانی بیش از حد جلو آمده و اصطلاحا شکل خربزه!!! به خود می گیرد.
بنابراین در اکثر افراد توصیه بر این است که خود جلوآمدگی پیشانی را اصلاح کنیم. برای انجام این اصلاح استخوان پیشانی را تغییر شکل داده و به حالت مطلوب باز میگردانیم.

 

اصلاح پیشانی برجسته،

 

  • روش‌های جراحی اصلاح شکل پیشانی

  • حجم ‌دهی و کانتورینگ پیشانی

اشکلات یا ناهنجاری‌های کوچک پیشانی اغلب با استفاده از سیمان استخوانی PMMA (یا سیمان آکریلیک) و ﺳﻴﻤﺎﻥ هیدروکسی آپاتیت (HA) رفع می‌شوند.
اما برای حجم دهی بیشتر ، از کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود. برای این کار ممکن است از ایمپلنت‌های استاندارد استفاده کنند و یا این که یک ایمپلنت سفارشی مخصوص خود بیمار ساخته شود. ایمپلنت‌های سفارشی بر اساس اطلاعاتی که از سی تی اسکن بیمار به دست آمده ساخته شده و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کاملاً متناسب با آناتومی بیمار بوده و دقیقا همان حجم و طرح مورد نظر را ایجاد کند. در کاشت ایمپلنت‌های سفارشی نسبت به ایمپلنت‌های پیش ساخته استاندارد غالباً از برش‌های جراحی کوچکتری می‌توان استفاده کرد.

  • کم کردن حجم پیشانی و ابرو

شدت تحدب پیشانی (جلو آمدگی یا برجستگی پیشانی) را می‌توان با تراش استخوان پیشانی کاهش داد اما این که چقدر بتوان استخوان پیشانی را تراش داد، به ضخامت استخوان جمجمه بستگی دارد.
برجستگی زیاد قوس ابروها غالباً به دلیل زیاد بودن ضخامت استخوان در این ناحیه بعلاوه بزرگی سینوس‌های پیشانی است. کاهش قوس ابرو ممکن است فقط با سوزاندن قوس ابرو و یا علاوه بر آن با تراش دیواره سینوس پیشانی حاصل شود.
در بیشتر جراحی‌های پیشانی و ابرو برای کسب بهترین نتیجه لازم است برشی در پوست سر انجام شود. اگرچه گاهی اوقات می‌توان از روش‌های آندوسکوپی یا برش‌های پلک بالا نیز استفاده کرد.

  • افزایش حجم شقیقه‌ها

گود رفتگی یا توخالی بودن شقیقه‌ها معمولاً به دلیل رشد ناکافی عضله گیجگاهی است. در بعضی افراد این حالت به شکل طبیعی وجود دارد ، اما در بعضی افراد این حالت پس از کاهش وزن یا ابتلا به برخی بیماری‌های خود ایمنی و یا بعد از جراحی‌های اعصاب اتفاق می‌افتد. برای درمان این مشکل از روش‌های ایمپلنت شقیقه، تزریق چربی و تزریق فیلرهای مصنوعی استفاده می‌شود.

 

 

  • کاهش حجم شقیقه‌ها

درمان برجستگی شقیقه‌ها در دو طرف سر ممکن است سختتر باشد. چرا که استخوان جمجمه در این ناحیه بسیار نازک است و به همین دلیل نمی‌توان با تراش آن حجم شقیقه را کاهش داد.
بسیاری از موارد برجستگی شقیقه به خاطر رشد بیش از حد عضله گیجگاهی اتفاق می‌افتند. برای کاهش حجم عضله گیجگاهی از روش‌های تزریق بوتاکس یا جراحی کاهش حجم استفاده می‌کنند.

جراحی رفع برجستگی پیشانی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی رفع برجستگی پیشانی اصولاً بر سه ویژگی یا سه ناحیه اصلی در پیشانی تمرکز دارد که با شکل‌دهی و اصلاح آنها، ظاهری صاف و زنانه در پیشانی ایجاد می‌کند. این سه ناحیه عبارتند از:

– برجستگی پیشانی
– شیب پیشانی
– ناحیه صاف پیشانی

به منظور دسترسی به استخوان پیشانی، یک بریدگی در سمت راست یا در پشت خط رویش مو در پوست سر ایجاد می‌شود که محل آن بستگی به آن دارد که خود موقعیت خط مو نیز باید تغییر کند یا خیر. اگر چه شیوه دقیق اجرای این جراحی به ویژگی‌های خاص هر فرد بستگی دارد اما در اغلب موارد در طی این عمل جراحی، استخوان پیشانی به گونه‌ای ترمیم و بازسازی می‌شود که برجستگی ظاهری آن کاهش پیدا کند و نیز شکل لبه استخوان‌های کاسه چشم اصلاح می‌شود تا خصوصیات مردانه آن کمتر و خصوصیات زنانه آن تقویت شود. برای انجام این عمل جراحی معمولاً استخوان پیشانی (در فاصله بین دو ابرو) برداشته می‌شود و پس از شکل‌دهی و انجام تغییرات لازم، مجدداً به جای خود برگردانده می‌شود. این تغییرات به گونه‌ای انجام می‌شود که در عملکرد سینوس‌هایی که در زیر استخوان پیشانی قرار گرفته‌اند، اختلالی ایجاد نشود.

در صورتی که یک فرورفتگی یا تقعر در استخوان پیشانی وجود داشته باشد که برای اصلاح شکل پیشانی حتماً نیاز به پُر کردن آن باشد، جراح از یک پروتز یا ماده مصنوعی برای پر کردن آن و ایجاد شکل صاف و هموار در پیشانی استفاده می‌کند. عمل جراحی رفع برجستگی پیشانی به لحاظ موقعیت برشی که در پوست پیشانی زده می‌شود، اغلب همراه با جراحی لیفت پیشانی یا بازسازی خط مو انجام می‌گیرد.

 

 

اصلاح پیشانی برجسته توسط دکتر رضا امیرزرگر در کلینیک زیبایی

مراقبت های پس از جراحی برجستگی پیشانی

این جراحی هم مانند تمام جراحی های دیگر نیازمند رعایت نکاتی می باشد تا بیمار زودتر بهبود یابد. تعدادی از این نکات عبارتند از:

  • توصیه می شود تا ۴۸ ساعت پس از عمل از کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم و درد زودتر برطرف شود. ولی حتما دقت کنید یخ را به صورت مستقیم روی پیشانی خود قرار ندهید.
  • بهتر است تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از حمام کردن خودداری کنید و در زمان استحمام مراقب بخیه های روی سر خود باشید.
  • مطابق نظر جراح بین ۶ ماه تا ۱ سال زیر تابش شدید آفتاب قرار نگیرید در غیر اینصورت از ضد آفتاب قوی استفاده کنید.
  • تا مدتی پس از عمل به تنهایی حمام نروید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • در هنگام استحمام مراقب باشید آب با فشار زیاد به زخم ها و بخیه های شما برخورد نکند.
  • هنگام سشوار کشیدن، درجه آن را روی درجه بسیار گرم و داغ قرار ندهید.
  • تا حدود یک ماه پس از جراحی از رنگ کردن مو خودداری کنید.
  • زخم ایجاد شده بر اثر جراحی را تمیز نگه دارید تا دچار عفونت نشود.
  • ممکن است مطابق توصیه جراح برای شما پماد چشمی تجویز شود و باید روزانه ۲ تا ۳ بار آن را استفاده کنید.

 

دوران بهبودی بعد از عمل ناندرتال

– بیمارستان : معمولا لازم است یک شب در بیمارستان تحت مراقبت باشید.
– درد : ممکن است تا چند روز احساس درد داشته باشید ولی با مسکن های معمولی قابل کنترل است.
– کار : بسیاری از بیماران پس از این عمل جراحی می توانند ظرف دو هفته به کار خود برگردند.
– ورزش : از فعالیت بدنی شدید که باعث تعریق یا افزایش فشار خون شود به مدت هشت روز خودداری کنید.
– بخیه ها: بخیه ها جذبی می باشند و در طول یک هفته جذب می شوند.
– بی حسی پیشانی : انتظار این را داشته باشید که پیشانی شما حدود 3 ماه بی حس باشد.
– تاری دید (به ندرت، 5٪) – به دلیل تورم در اطراف چشم ، برخی از بیماران به مدت 1 تا 4 ماه ممکن است احساس تاری دید داشته باشند.

عوارض بعد از عمل جراحی رفع برآمدگی پیشانی چیست؟

عوارض جانبی بعد از این عمل شامل ورم و کبودی در ناحیه مورد عمل می‌باشد. این عوارض معمولاً بعد از 1 تا 2 هفته رفع می‌شود. با این وجود ممکن است تورم مختصری تا حدود 2 ماه بعد همچنان در پیشانی فرد باقی بماند. از دست دادن حس لامسه در ناحیه پیشانی از عوارض طبیعی ناشی از این عمل جراحی خواهد بود. که معمولاً در حدود 2 تا 4 ماه برطرف می‌شود. در بعضی از بیماران ممکن است برگشت حس لمس پیشانی به وضعیت طبیعی، تا حدود ده ماه نیزطول بکشد. این وضعیت، هر چند ممکن است احساس ناراحت‌ کننده‌ای برای بیمار بوجود بیاورد، اما نگران کننده نیست و آسیبی به بیمار نمی‌رساند.

 

بخیه ‌های که در بافت‌های داخلی زده شده است، معمولاً به صورت طبیعی جذب می‌شوند، اما بخیه‌های بیرونی بعد از گذشت پنج روز از عمل، برداشته خواهند شد. بیمارمی‌تواند از 2 یا 3 روز بعد از عمل، موی بخش سر خود را به راحتی بشویید. اکثر بیماران بعد از انجام این عمل جراحی رفع برآمدگی پیشانی نیاز به حدود 2 هفته مرخصی دارند. بیمار در طی 2 هفته اول بعد از عمل جراحی پیشانی باید از ورزش کردن و فعالیت بدنی شدید خودداری کند. بعد از این زمان بیمار می‌تواند حرکات ورزشی نرم را به آرامی شروع کند. برای ورزش کردن شدید تر باید بیمار حداقل بین چهار تا پنج هفته انتظار بکشد

Aboutکلینیک راز

Comments (04)

  1. Mohammad
    ۱۴۰۰/۰۳/۰۱

    سلام دکتر هم این عمل رو انجام میدن

    Reply
  2. مهران
    ۱۴۰۰/۰۴/۲۳

    من هم پیشانی ام اینجوریه ولی پول عمل ندارم و کاملا اعتماد به نفسم را ازدست دادم
    کسی می‌تونه کمکم کنه

    Reply
  3. گل شبدر
    ۱۴۰۰/۰۷/۱۱

    بیا شهر خوی در استان آذربایجان غربی دکتر **** شاید ارزانترین دکتر ایران باشه فوق تخصص جراحی زیبایی هستند و بیماران خیلی زیادی دارند و یا اینکه ژل تزریق کن که فرورفتگی خیلی مشخص نباشه اینجا ژل ۸۵۰ هزارتومانه

    Reply
  4. مینا
    ۱۴۰۰/۰۷/۱۶

    هزینه ش چقدره

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *