۱۴۰۱/۰۱/۳۱ توسط کلینیک راز 0 نظر

سرماخوردگی قبل و بعد از جراحی بینی

سرماخوردگی قبل از عمل

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی بینی ، پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی می باشد.
با توجه به این که به هنگام سرماخوردگی بینی، حلق و سینوس ها درگیر می شوند و مشکلاتی از قبیل آبریزش بینی، سرفه، درد و غیره برای بیمار به وجود می آورد.

اگر قبل از انجام جراحی دچار سرماخوردگی شدید ، باید عمل خود را تا زمان بهبودی به تعویق بی اندازید.

بعد از عمل بینی تا جای ممکن دست های خود را به طور منظم بشویید و از قرار گیری در مکان های شلوغ بپرهیزید.

ولی در صورتی که با رعایت همه نکات ایمنی باز هم به سرماخوردگی مبتلا شوید، باید یکسری اقدامات موثر انجام گیرد.

اگر در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی فرد به سرماخوردگی مبتلا شود، راهکارهای مختلفی برای مقابله با علائم سرماخوردگی و تسریع روند بهبودی وجود دارد.
عوارض جانبی جراحی بینی مانند تورم و التهاب بافت های اطراف بینی باعث می شود تا در سرماخوردگی، انسداد و گرفتگی بینی وخیم تر باشد.

جراحی بینی برای مبتلایان به سرماخوردگی

جراحی بینی برای مبتلایان به سرماخوردگی بهتر است حداقل یک هفته به تعویق بیافتد زیرا ریسک ایجاد عوارض بیهوشى و همچنین عفونت ریه بیشتر مى شود و دوره نقاهت و بهبودى جراحى هم سخت تر و طولانى تر خواهد شد .

سرما خوردگی قبل و بعد جراحی بینی

عطسه بعد از عمل بینی

در این بین ممکن است سوال پیش بیاید چه اتفاقی می افتد اگر شما عطسه کنید؟ متأسفانه، عطسه و سرماخوردگی اغلب همراه با هم هستند و نمی توان از آن اجتناب کرد.
اگر نمی توانید از عطسه جلوگیری کنید، دهان خود را باز کنید تا نیروی عطسه به مجرای بینی محدود شود و باعث نشود که برش ها و بخیه تحت تأثیر این نیرو قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: سردرد و عمل زیبایی بینی

سردرد بعد جراحی بینی

با وجود خطر سرماخوردگی در فصل سرما، چرا زمستان بهترین زمان برای انجام عمل بینی است؟

اگر شما تصمیم به انجام عمل جراحی بینی گرفته‌اید و مشتاقید که از جراح نوبت بگیرید، بهتر است این کار را در زمستان یا بهار انجام دهید.

برخی دلایل که این زمان‌ها را برای انجام عمل جراحی بینی پیشنهاد می‌دهیم عبارتند از:

• هوای سردتر

پوست به تغییرت دما حساس است – حتی این حساسیت در طول دوره بهبودی افزایش می‌یابد – هوای سردتر باعث انقباض عروق خونی در پوست و کاهش تورم دز بینی پس از انجام عمل جراحی می‌شود.
محافظت از بینی در برابر گرما یا سرمای شدید بسیار مهم است بنابراین اگر دما کاهش یافت باید لباس گرم بپوشید و در زمانی که بیرون از منزل هستید، بینی خود را در هوای سرد بپوشانید.

• آلرژی فصلی

در دوران بهبودی اولیه پس از عمل جراحی، گرفتگی بینی عادی است. اگر شما تب کردید یا به آلرژی‌های فصلی مبتلا شدید که باعث سوزش و انسداد بینی می‌شود، انجام عمل جراحی بینی در زمستان احتمال تشدید علائم را کاهش می‌دهد.

خبر خوب این که بیشتر افراد مبتلا به آلرژی، مدتی پس از انجام عمل جراحی تا مدتی دوباره به آن مبتلا نمی‌شوند.
زمانی که برای انجام عمل جراحی بینی برنامه‌ریزی می‌کنید، شما باید بر اساس تعهدات و سبک زندگی خود راحت‌ترین زمان را برای این کار انتخاب کنید.
زمستان زمان بسیار مناسبی برای انجام رینوپلاستی است البته این عمل را می‌توان در زمان‌های دیگر نیز انجام داد.

تاثیر سرماخوردگی بر عمل بینی

اگر پیش از جراحی زیبایی بینی دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شوید و تا یک هفته قبل از عمل بینی خود بهبود نیابید متخصص بیهوشی از بیهوش کردن شما خودداری می‌کند.
زیرا امکان بروز مشکل در حین عمل زیبایی بینی برای بیمار است و همچنین امکان چرک کردن ریه پس از جراحی بینی وجود دارد و همینطور دوران نقاهت بعد از جراحی زیبایی بینی را برای بیمار سخت‌تر می‌کند.

پس اگر قبل از جراحی بینی مبتلا به آنفولانزا شدید و تا نزدیک به یک هفته قبل از عمل خوب نشدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا تاریخ عمل بینی را به تعویق بیاندازد.
زیرا بسیاری از داروها مثل آسپیرین و مسکن ها قبل از عمل بینی باید مصرف نشود و اگر دارای آنفولانزا باشید و مصرف دارو داشته باشید باعث اختلال در عمل زیبایی بینی می‌شود.

درمان سرماخوردگی قبل و بعد جراحی بینی

عوارض سرما خوردگی بعد از عمل بینی

ابتلا به سرماخوردگی بعد از جراحی رینوپلاستی بدترین زمان ممکن است، اما متاسفانه به دلیل ضعیف سیستم ایمنی بدن، برخی از افراد مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
همان طور که می دانید، تورم یکی از عوارض جانبی طبیعی در جراحی بینی است. در چنین حالتی اگر فرد دچار سرماخوردگی شود، التهاب و تورم در بافت ها افزایش یافته و گرفتگی بینی ایجاد می شود.

کشیدگی، مالش و فشار به بینی در اثر تخلیه مخاط بینی می تواند بر روی بخیه ها و فرم بینی تاثیر بگذارد. همچنین دوره نقاهت و مدت زمان بهبودی بیمار را افزایش دهد.

• احتمال ایجاد عفونت در بینی و بافت ها
  • افزایش احتمال انتشار عفونت به ریه ها
  • افزایش ریسک بیهوشی حین عمل
  • احتمال افزایش عوارض بیهوشی پس از عمل
  • افزایش مدت زمان نقاهت

سرماخوردگی قبل از جراحی بینی

توصیه می شود بیمارانی که سرما خورده اند دو هفته دوره درمانی خود را مرتب پیگیری کنند تا بهبودی حاصل شود.
زیرا بیهوشی هنگام جراحی باعث می شود ریه ها روی هم بخوابد یا به اصطلاح کولابس کند و اگر بیمار سرما خورده باشد ریه ها بعد از بیهوشی دچار عوارض شده و باعث سرفه ها و خلط های بسیار می شود.

همچنین به خاطر اینکه اساس بیهوشی تنفس بوده و بر پایه قلب و ریه است ، این مسئله را بسیار حائز اهمیت می کند در نتیجه در صورت سرماخوردگی ، دو هفته دوره درمانی را سپری کرده و بعد از آن برای انجام جراحی بینی اقدام کنید .

اقدامات لازم برای درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی

شما قبل از جراحی زیبایی رینوپلاستی احساس خوبی داشتید اما بعد از آن سرماخوردگی ممکن است شما را وحشت‌زده کند و به شدت به شما ضربه بزند.
در این حالت ممکن است احساس احتقان کنید، آب بینی شما جاری شود و نتوانید جلوی عطسه را بگیرید.

در حالی که جراح بر اهمیت به تأخیر انداختن عمل بینی در صورت ابتلا به بیماری سرماخوردگی تأکید می‌کند، اگر سرماخوردگی در طی بهبودی عمل بینی انجام شود چه کاری انجام می‌دهید؟
در ادامه چند نکته برای مقابله با سرماخوردگی بعد از عمل جراحی رینوپلاستی ارائه شده است:

• استرس نداشته باشید.
  • با پزشک و پرهیز از مصرف خودسرانه دارو تماس بگیرید.
  • بینی را مالش ندهید یا تخلیه نکنید.
  • عطسه را کنترل کنید.
  • به شکل درست استراحت کنید.
  • میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهید.
  • سوپ مرغ را فراموش نکنید.
  • ویتامین C تجویز شده توسط پزشک را حتماً مصرف کنید.