بهترین کلینیک زیبایی، متخصصان و پزشکان برای یک لمس شفابخش
الهیه، خ شبدیز
تهران
تماس با ما
09370142337
ساعات کاری
شنبه-چهارشنبه 14 الی 21
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ توسط admin 0 نظر

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست و چگونه انجام میشود ؟

جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش ، روشی است که در آن سایز و حالت گوش ها تغییر می یابد. نتایج عمل جراحی تغییر شکل گوش تا حد زیادی به تغییرات مورد نظر وابسته است؛

به هر حال این روش ها به طور کل موجب افزایش اعتماد به نفس و رفع مشکل گوش بزرگ ، مخصوصا در کودکان و نوجوانان می شود. اگر گوش ها برجسته و بیرون زده باشند، با بخیه زدن غضروف می توان لاله ی گوش را صاف و به سر نزدیک تر کرد.

اگر یکی از گوش ها نسبت به دیگری بالاتر قرار گرفته باشد، توسط عمل زیبایی گوش می توان آن ها را نسبت به هم متقارن کرد.

گوش هایی که بیش از حد بزرگ هستند را نیز می توان توسط جراحی پلاستیک گوش به تنهایی و یا به همراه سایر عمل های جراحی مربوط به گوش به اندازه ی متناسب درآورد.

درمان درد گوش ناشی از جراحی زیبایی گوش معمولا با قرص های مسکن کنترل می شود.
اتوپلاستی به هر گونه اصلاح گوش اشاره دارد که شامل برداشتن و یا تغییر شکل غضروف تشکیل دهنده گوش است. این اصلاحات عبارتند از:

  • ترمیم و کوچک کردن لاله گوش
  • خواباندن گوش
  • تغییر شکل گوش
  • بازسازی ساختار گوش

ترمیم و کوچک کردن لاله گوش

 

عمل جراحی لاله گوش برای ترمیم “شکاف” لاله گوش پاره شده، حذف اسکار کلوئید (اسکار ضخیم) و یا کاهش حجم و یا بیرون‌زدگی لاله گوش انجام می‌شود.

اکثر عمل‌های جراحی لاله گوش در مطب جراح و تحت بی‌حسی موضعی و یا در رابطه با سایر جراحی‌های مربوط به صورت در اتاق عمل انجام می‌شود.

شکاف لاله گوش معمولاً با یک عمل ” زِد پلاستی” برای اصلاح ظاهر اسکار انجام می‌شود. در این عمل، شکاف قبلی در محل پیرسینگ گوش بسته شده و لاله گوش دوباره سوراخ می‌شود.

در این عمل، معمولاً اسکارهای کلوئیدی برداشته شده و برای جلوگیری از تشکیل مجدد آن‌ها یک پانسمان فشاری در محل به مدت چند هفته اِعمال می‌شود. تکنیک‌های دیگری نیز برای درمان اسکار اولیه گوش وجود دارد.

کوچک کردن لاله گوش و یا برگرداندن گوش (سیت‌بک) با ایجاد برش‌های جراحی و ترمیم مجدد بافت گوش طبق آناتومی خاص و نوع دفورمیتی گوش بیمار انجام می‌شود.

جراحی ترمیم و کوچک کردن لاله گوش معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، زیرا به عنوان یک عمل جراحی زیبایی محسوب می‌شود.

جراحی خواباندن و تغییر شکل گوش

جراحی خواباندن گوش که اتوپلاستی نیز نامیده می‌شود، شامل رفع بیرون‌زدگی گوش است و در برخی موارد ممکن است همراه با کاهش اندازه گوش باشد.

جراح در این عمل، گوش‌ها را با تغییر شکل بافت حمایتی و نگهدارنده، به سر نزدیک‌تر می‌کند. این عمل جراحی در صورتی انجام می‌شود که بیمار احساس می‌کند گوش‌هایش بیش از حد از طرفین سر بیرون زده و یا فرم ظاهری آن‌ها غیر معمول و یا نامطلوب است.

اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش) یک عمل رایج برای مردان و زنان و همچنین کودکانی است که اغلب به دلیل بیرون‌زدگی گوش‌های خود در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

انجام این جراحی از سن 5 یا 6 سالگی به بعد مناسب است. جراحی خواباندن گوش برجسته معمولاً به صورت سرپایی و با تزریق آرام‌بخش یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

این روش در صورتی که با یکی دیگر روش‌های جراحی بینی (مانند جراحی زیبایی بینی) ترکیب شود، می‌تواند تحت بی‌هوشی عمومی یا تزریق وریدی آرام بخش (IV) انجام گیرد.

پس از این جراحی بیمار باید نوعی پانسمان به نام هدبند را به مدت چند روز برای گوش‌های خود استفاده کند.

شما ممکن است روزهای اول بعد از جراحی، مقداری ناراحتی خفیف را تجربه کنید، اما این درد به راحتی با داروهای مسکن برطرف می‌گردد.

معمولاً در عرض 10 تا 20 روز بعد از عمل جراحی، شکل ظاهری گوش‌های شما ” طبیعی ” خواهد شد.

ممکن است برای محافظت از گوش‌های خود به مدت یک هفته بعد از عمل از هدبند استفاده کنید. همچنین باید برای حدود یک ماه از انجام ورزش‌های پربرخورد اجتناب کنید.

خواباندن گوش بدون برش جراحی

اتوپلاستی (عمل زیبایی گوش) بدون برش جراحی یک عمل جراحی زیبایی است که در آن گوش‌های بیرون زده بدون نیاز به برش و تنها با استفاده از بخیه به عقب خوابانده می‌شود.

در این روش برای تثبیت و تغییر شکل دادن بافت حمایتی گوش، از بخیه برای نزدیک کردن گوش‌ به سر استفاده می‌شود.

البته تمام افراد متقاضی مناسبی برای خواباندن گوش برجسته بدون برش جراحی نیستند و در طی مشاوره اولیه با جراح، بهترین روش برای بیمار تعیین می‌گردد.

این روش با استفاده از بخیه‌هایی انجام می‌شود که از درون غضروف گوش عبور کرده و به سطح پوست متصل می‌شود. جراح این بخیه‌ها را به دقت برای شکل دادن به خطوط کانتور غضروف و عقب کشیدن گوش انجام می‌دهد.

این جراحی اغلب با تزریق آرام‌بخش و در نیمه‌هشیاری بیمار انجام می‌شود.

بیمار باید تا زمان مراجعه یک هفته پس از عمل از پانسمان هدبند استفاده کند. انجام این روش از سن 5 یا 6 سالگی به بعد جایز است.

معمولاً در طی یک یا دو هفته بعد گوش‌ها ظاهر”عادی” خود را باز خواهد یافت. به بیمار توصیه می‌شود تا برای محافظت از گوش‌های خود از هدبند استفاده کرده و برای حدود یک ماه از انجام ورزش‌های پربرخورد اجتناب کند.

خواباندن گوش نوزادان

جراح ممکن است برای نوزادانی که با گوش بیرون‌زده متولد می‌شوند، با جراحی قادر به اصلاح دائمی گوش در دوران نوزادی نباشد. اما با این روش می‌توان از جراحی آینده اجتناب کرد.

احتمال موفقیت این روش در نوزادان 0-4 هفته بیشتر است، اگر چه تا سن 2/3 ماهگی نیز می‌توان برای آن اقدام کرد.

خواباندن گوش نوزاد با استفاده از یک چسب جراحی ملایم و نواربندی آن برای تغییر حالت پشت گوش و اصلاح غضروف گوش انجام می‌شود.

از آنجا که غضروف نوزاد نرم و قابل انعطاف است، با این روش می‌توان آن را به طور دائمی اصلاح کرد. این شکل‌پذیری گوش به دلیل خاصیت ارتجاعی غضروف و ناشی از تأثیرات هورمون‌های مادر است که در طی ماه‌های اول زندگی کاهش می‌یابد.

مراحل روند نواربندی گوش با مراجعات منظم در طی چند هفته برای نوزاد قابل تحمل می‌شود. این روند به طور کلی بدون درد است، اما نیازمند شکیبایی و تداوم درمان به صورت تدریجی است.

اقدام برای عمل زیبایی گوش

چنانچه به طور مادرزادی دارای گوش های بیش از بزرگ و یا کوچکی هستید.

  • مشکلات مادرزادی گوش
  1. میکروتیا: گوش در زمان تولد خیلی کوچک است و به میزان کافی رشد نکرده است.
  2. ماکروتیا: گوش های خیلی بزرگ که با صورت تناسب ندارد.
    گوش های موسوم به ویلدرموت : در این گوش ها به جای اینکه گوش به سمت بیرون انحنا داشته باشد به سمت داخل یعنی به سمت سر دارای انحنا است.
  3. گوش استال: در این گوش ها تا خوردگی و یا جمع شدگی شدید به صورت کاملا غیر طبیعی وجود دارد.
  4. وجود شکاف در گوش: این شکاف معمولادر قسمت لاله گوش بوده و به صورت فرو رفتگی نمایان شده است.
  5. گوش کاگوت:این بیماران در زمان تولد از لاله گوش در ساختمان گوش برخوردار نیستند.
  6. گوش مخفی: قسمت فوقانی انحنای گوش در درون سر جای گیری کرده است.
  7. گوش کوسمان:این گوش ها به گوش های علامت سوالی معروف هستند و در بخش لاله گوش یک فاصله مشخصی تا جمجمه وجود دارد و انحنای گوش به سمت بیرون است .
  8. گوش لوله ایی: در این حالت گوش ها به طرف جلو لوله ای شکل شده اند و دهلیز خارجی گوش بسته می باشد. در بعضی از بیماران در قسمت خارجی پشت گوش غضروف به اندازه کافی ایجاد نشده و گوش فاقد پوست است.
  • چنانچه اندازه و محل قرارگیری گوش های شما با سرتان متناسب نیست.
  • چنانچه گوش هایتان بیرون زده و برجسته است.
  • چنانچه دچار آسیبی شده اید که در شکل گوش های شما تاثیر گذاشته است.
    عمل جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی می تواند باعث بهبود شکل، موقعیت و تقارن گوش ها شود.

این عمل جراحی می تواند نقص هایی که در هنگام تولد در ساختار گوش وجود داشته، مثل بزرگ بودن بیش از حد گوش ها را اصلاح کند و همچنین می تواند شکل نامتناسب گوش و بد شکلی ایجاد شده در اثر جراحت را درمان کند.

آیا این عمل برای من مناسب است؟

جراحی گوش یک عمل بسیار فردی است و شما باید این عمل را با نظر خودتان انجام دهید نه به خاطر تمایل فردی دیگر یا برای شبیه شدن به یک تصویر فرضی ایده‌آل.

  • کودکانی که کاندیدهای مناسبی برای جراحی گوش هستند عبارتند از:
  • کودکان سالم، بدون بیماری‌های تهدید کننده حیات یا عفونت مزمن درمان نشده گوش.
  • دارای حداقل ۵ سال سن یا هنگامی که غضروف گوش کودک به اندازه کافی پایدار است که بتوان آن را اصلاح نمود.
  • دارای حس همکاری بوده و دستورات را به خوبی انجام دهد.
  • توانایی بیان احساسات خود را داشته و هنگام بحث در مورد جراحی، اعتراضی نداشته باشد.

بالغین و نوجوانانی که کاندید مناسب جراحی گوش هستند عبارتند از:

  • افراد سالمی که بیماری‌های تهدید کننده حیات یا شرایط طبی که ترمیم زخم را مختل می‌نمایند، نداشته باشند.
  • افراد غیر سیگاری.
  • افراد با نگرش مثبت که در ذهن خود اهداف مشخصی برای جراحی گوش دارند.

مراحل انجام اتوپلاستی

بیهوشی
این عمل با بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شودقبل از انجام جراحی در این را بطه با بیمار صحبت خواهد شد.

برش جراحی
با توجه به اقداماتی که قرار است روی گوش انجام شود برش های جراحی ایجاد خواهد شد.روش به کاربرده شده کاملا به جراح بستگی دارد زیرا پیش از انجام جراحی تمامی فاکتور های جراحی بررسی شده است.

اما در این جراحی برش ها معمولا در قسمت پشت گوش انجام می شود و یا اگر برش در قسمت جلوی گوش نیاز باشد در چین های گوش به وجود آمده تا بعد از جراحی پنهان شود.

بعد از جدا شدن پوست از غضروف زیر، جراح به غضروف های گوش دسترسی پیدا کرده و می تواند اقدامات لازم روی گوش را انجام دهد.

حال اگر ناهنجاری های گوش در قسمت در میزان و ضخامت غضروف ها باشد جراح به اندازه لازم از آنها برداشته تا گوش به حالت طبیعی اصلاح شود . در صورتی که نیازی به برداشتن غضروف و یا پوست اضافی نیست جراح با زدن بخیه های دائمی حالت غضروف را به حالت طبیعی تبدیل کرده و برجستگی در نمای روبه رو را از بین می برد.

بستن شکاف های جراحی
بعد از اینکه جراح از متقارن بودن هر دو گوش اطمینان پیدا کرد با بخیه های قابل جذب و یا غیر قابل جذب برش ها بسته شده و پانسمان به دور سر بسته می شود.

مزایای عمل جراحی زیبایی گوش

  1. با انجام این جراحی می توان بسیاری از نقص های گوش را برطرف کرد.
  2. این عمل ایمن بوده و خطری بیمار را تهدید نمی کند.
  3. با انجام این جراحی فرد نسبت به ظاهر خود رضایت بیشتری کسب کرده و میزان اعتماد به نفس در وی افزایش پیدا میکند.
  4. شکاف های به وجود آمده درجراحی خیلی عمیق نبوده و وضوح دیده نمی شود.

برخی از بیماری های گوش که با جراحی درمان می شوند :

  • ماستوئیدیت

ماستوئید استخوانی در واقع پشت مجرای گوش خارجی قرار گرفته و شامل زائده ماستوئید ، حفره ماستوئید و سلول های هوایی ماستوئید می شود.
بهتر است بدانید که این نوع بیماری باعث التهاب عفونی مخاط مفروش کننده سلول های ماستوئید می شود و از آن جا که این سلول ها به طور مستقیم و غیره مستقیم با فضای گوش میانی در ارتباط است در اثر عفونت گوش میانی ایجاد می شود.

  • کلستئاتوم

کلستئاتوم در واقع تجمع توده کراتینی در داخل گوش میانی یا حفرات ماستوئید است و در اثر خوردگی استخوان باعث صدمه به گوش می شود.
از علائم این نوع بیماری گوش می توان به ترشحات بدبو و زننده در گوش اشاره کرد.

  • اتواسکلروز

این نوع بیماری با سخت شدن استخوانچه گوش همراه است و معمولا استخوانچه رکابی گوش میانی را درگیر می کند.
از شایع ترین علت های کم شنوایی در افراد بالغ بیماری اتواسکلروز می باشد.
تنها راه درمان این نوع بیماری های جراحی می باشد که فرد باید به یک فوق تخصص گوش خوب مراجعه کند.

اقدامات پیش از جراحی گوش

  • پیش از انجام جراحی نباید داروهایی مانند آسپرین و یا ضد التهابی مانند ایبو پروفن استفاده کنید زیرا باعث می شود خون رقیق شده و احتمال خونریزی در حین جراحی بیشتر می شود.
  • بهتر است از متخصص گوش ، حلق بینی خود لیست داروهایی که نباید پیش از جراحی گوش استفاده کنید مطلع شوید. زیرا هر دارویی ممکن است روی گردش خون تاثیراتی بگذارد و جراحی را با مشکل روبه رو سازد.
  • یک هفته پیش از جراحی زیبایی گوش سیگار و قلیون نکشید زیرا دخانیات باعث کم شدن اکسیژن در عروق خونی شما می شود و جراحی را مشکل می کند به طور کل هیچ گونه دخانیات را پیش از جراحی مصرف نکیند.
  • در صورتی که شما دارای سابقه بیماری خاصی هستید حتما آنها را با پزشک خود درمیان بگذارید تمام سوابق درمانی می تواند به جراح در جراحی گوش کمک کند.
  • در صورتی که پزشک برای شما داروی خاصی را تجویز می کند تا پیش از جراحی مصرف کنید،آنها را به صورت صحیح مصرف کنید.معمولا این داروها آنتی بیوتیک های خوراکی و یا پماد های خاص می باشد.
  • نیمه شب پیش از جراحی گوش مواد غذایی سبک مصرف کنید و روز عمل ناشتا به بیمارستان بروید .
  • می توانید پیش از جراحی به حمام بروید تا در صورتی که استحمام بعد از جراحی مشکل بود به حمام نیازی نباشد.

مراقبت‌های پس از جراحی اتوپلاستی

  • ممکن است بیمار برای یک شب در بیمارستان بستری شود؛ این مورد در بین بیماران کودک بسیار شایع‌تر است.
  • تا دو هفته پس از جراحی، فرد باید به پشت خوابیده تا مانع ایجاد فشار بر گوش‌ها شود. در این بازه، غضروف مکان خود را تثبیت کرده و از استحکام بیشتری برخوردار می‌شود.
  • انجام فعالیت‌های سنگین، اعم از ورزشی و یا کاری تا دو هفته ممنوع است.
  • زخم‌ها و بخیه‌ها نیازمند رسیدگی و ضدعفونی کردن هستند، نیاز است تا بخیه‌ها مرتب شستشو داده شوند.
  • در هفته اول نیاز است تا با استفاده از هدبند، از گوش‌ها مراقبت کرد. پس از دو الی سه ساعت استفاده، می‌تواند اندکی به گوش‌ها استراحت داد و سپس مجدد از هدبند استفاده کرد.
  • از هفته دوم پس از عمل، استفاده از هدبند مختص شب ها بوده و نیاز نیست تا بیمار در تمام طول روز از هدبند استفاده کند.
  • خون‌مردگی و تورم در محل جراحی موضوعی طبیعی بوده که ممکن است اتفاق بیافتد. در صورت بروز این موضوع، جای نگرانی نیست.

مدت زمان جراحی زیبایی گوش

عمل اتوپلاستی چیزی در حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان خواهد برد. هر چند، عوامل متعددی می‌توانند بر مدت زمان جراحی تاثیرگذار باشند.

میزان اصلاحاتی که نیاز است بر ساختار گوش اعمال شود، نیاز به برداشت غضروف از دنده‌ها وجود دارد یا خیر و عوامل متعدد دیگر می‌توانند زمان جراحی اتوپلاستی را کاهش و یا افزایش دهند.

دوره بهبودی جراحی اتوپلاستی

بعد از انجام عمل به منظور کاهش تورم گوش، سر بیمار به مدت چند روز پانسمان می‌شود. علاوه بر این داروهای مسکن برای کاهش درد بیمار تجویز می‌گردد.

جراح درخصوص مدت پانسمان و اقداماتی که بیمار باید هنگام خواب انجام دهد، با وی صحبت خواهد کرد. معمولاً سر بیمار به مدت 3 روز پانسمان می‌گردد.

زمانی که پانسمان برداشته می‌شود، جراح نوعی هدبند به بیمار می‌دهد که به مدت 2 تا 3 هفته به منظور تسریع روند بهبودی باید از آن استفاده کند.

اگر پزشک در روند جراحی از بخیه‌های کشیدنی استفاده کند، یک هفته بعد از انجام جراحی بخیه‌ها باید برداشته شوند.زخم‌های جراحی گوش با گذشت زمان ناپدید می‌شوند.

بیشتر افراد بالغ 5 روز بعد از انجام عمل جراحی می‌توانند به سر کار خود بازگردند. کودکان می‌توانند یک هفته بعد از جراحی به مدرسه برگردند، اما باید فعالیت‌های خود را تا زمان بهبودی کامل کاهش دهند.

آیا جراحی اتوپلاستی بی‌خطر است؟

همه عمل‌های جراحی خطرهای مخصوص به خود را دارند. عوارض عمل اتوپلاستی عبارتند از:

  1. درد
  2. تورم
  3. خونریزی
  4. عفونت
  5. ماندگاری جای زخم (عموماً قابل مشاهده نیست)
  6. بی‌حسی موقتی ناحیه گوش
  7. عدم تقارن و یا همشکلی گوش‌ها (به ندرت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *