بهترین کلینیک زیبایی، متخصصان و پزشکان برای یک لمس شفابخش
الهیه، خ شبدیز
تهران
تماس با ما
09370142337
ساعات کاری
شنبه-چهارشنبه 14 الی 21
۱۴۰۳/۰۴/۰۳ توسط کلینیک راز 0 نظر

سوالات رایج درباره ارتودنسی دندان

  • آیا کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی دندان لازم است؟

در بعضی موارد برای درمان، کشیدن یک یا چند دندان الزامی است و بیشتر مردم نگران این موضوع هستند. اما باید به این نکته توجه داشت که فضای خالی که بعد از کشیدن دندان بین دندان‌ها بوجود می‌آید طی درمان ارتودنسی از بین خواهند رفت.

  • کودک در چه سنی باید شروع به درمان ارتودنسی نماید؟

درمان زود هنگام ارتودنسی در خیلی از موارد می‌تواند از درمان اساسی ارتودنسی در آینده جلوگیری کند. درمان زود هنگام، میتواند بیمار را از انجام جراحی یا مشکلات پیچیده‌تر دور کند.

به عقیده بیشتر متخصصین اولین ویزیت کودک بهتر است در سن ۷ سالگی انجام شود.

  • آیا درمان ارتودنسی همراه با درد می باشد؟

خیر . فقط در یکی دو روز اول درد بسیار خفیفی خواهد داشت که برطرف می شود.

  • وظایف بیماران در حین درمان ارتودنسی چیست؟ آیا نیاز به رژیم غذایی خاصی می‌باشد؟

همانطور که قبلا گفته شد درمان ارتودنسی از جمله درمان‌هایی است که نیازمند مدت زمان زیادی می‌باشد.

همچنین براکت‌ها و یا به طور کلی دستگاه‌های ارتودنسی بسیار حساس هستند، بنابراین بیماران باید در نگهداری از آنها دقت کنند زیرا با بروز مشکل این طول درمان ممکن است طولانی‌تر شود.

در طول مدت درمان از خوردن مواد غذایی بسیار سخت و چسبناک خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی دندان چیست، انواع و تفاوت آن‌ها با یکدیگر

  • ارتودنسی طول عمر دندان‌ها را افزایش می‌دهد؟

مرتب کردن دندان‌ها موجب قرار گرفتن آنها در موقعیت مطلوب داخل فک می‌شود که نتیجه آن پخش متوازن نیرو در تمام جهات و کاهش فشار روی ریشه دندان‌ها است. از طرف دیگر منظم‌شدن دندان‌ها به تمیز کردن آنها نیز کمک خواهد کرد.

  • ارتودنسی باعث درمان مشکلات عضلانی هم می‌شود؟

افرادی که بیشتر فعالیت خود را با دست راست انجام می‌دهند عضلات قوی‌تر با حجم بزرگ‌تر نسبت به دست چپ دارند اما چون دست‌ها زیر لباس قرار می‌گیرند تاثیر زیاد و قابل‌توجهی در بیننده به وجود نمی‌آورند.

حال اگر شخصی به دلایل مختلف مانند عادت کردن یا کوچک بودن فک و… با دندان‌‌های یک طرف غذا بخورد، به مرور زمان عضلات یک طرف از طرف دیگر بزرگ‌تر و صورت وی نامتقارن می‌شود و چون در برخوردهای اجتماعی صورت اولین قسمتی است که مورد توجه قرار می‌گیرد، باید حتما نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.
البته مشکلات عضلانی زیادی در سیستم جونده شناخته شده‌اند که با روش‌های ارتودنسی قابل درمان هستند.

ارتودنسی و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

 

  • هر چند وقت یک مرتبه باید برای تنظیم ابزار مراجعه کرد؟

این به کاری بستگی دارد که قرار است انجام شود، و اینکه نیاز است چه مقدار تحت نظر باشید. طی دوره فعال درمان، عموماً باید هر ماه یک مرتبه به ارتودنتیست مراجعه کنید.

  • آیا باید مراقب غذاهایی که می خورم باشم؟

بله. باید از خوردن غذاهایی که ممکن است به براکت ها آسیب برسانند یا بین براکت ها گیر کنند خودداری کنید.

برخی از این غذاها عبارتند از سبزیجات خام سفت، آبنبات، کارامل و تافی های سفت و چسبناک، تکه های یخ (خوشبختانه، خوردن بستنی ایرادی ندارد). ارتودنتیست فهرست غذاهایی که باید از خوردن آنها پرهیز کنید را در اختیار شما قرار خواهد داد.

  • درمان ارتودنسی دندان نزد دندانپزشک عمومی چه ایرادی دارد؟

دندانپزشک عمومی صلاحیت انجام درمان ارتودنسی ثابت را ندارد.

با این وجود در حال حاضر تعداد زیادی از دندانپزشکان اگرچه تخصص ارتودنسی ندارند با یا بدون شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت غیر آکادمیک با هزینه و قیمت های کمتر اقدام به انجام ارتودنسی برای بیماران خود می کنند که متاسفانه در بسیاری موارد سبب بروز مشکلات و عوارض غیرقابل جبران برای فک و دندانها می گردد.

تخصص ارتودنسی مستلزم گذراندن دوره پیچیده ۴-۳ ساله در دانشگاههای معتبر پس از دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی می باشد.
حال آنکه در طول دوره عمومی هیچ آموزشی در زمینه ارتودنسی ثابت صورت نمی گیرد.

  • آیا مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟

متاسفانه برخی از دندانپزشکان عمومی که متخصص ارتودنسی نیستند با سوء استفاده از نگرانی بیماران نسبت به طول درمان ارتودنسی اقدام به تبلیغاتی با عناوین “ارتودنسی سریع“، “ارتودنسی در یک جلسه”، “مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی” و یا “ارتودنسی با لیرز” می کنند.

در این موارد آنها در واقع با تراش دندانها در نواحی بیرون زده و ترمیم دندانها با کامپوزیت یا لمینیت در قسمت های تورفته اقدام به رفع ظاهری مشکل ناردیفی دندانها می کنند. حال آنکه این کار منجر به آسیب جدی دندانها حتی تا سرحد کشیدن آنها ظرف چند سال خواهد شد.

  • آیا تنها کودکان به درمان ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

درمان ارتودنسی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست. تحقیقات نشان می دهند که تقریبا 20 درصد از کل درمان های ارتودنسی که انجام شده اند مربوط به افراد بزرگسال بوده اند.

گزینه های درمان دامنه ی وسیعی را در بر می گیرند، از درمان جامع و کامل گرفته تا درمان با استفاده از” ارتودنسى نامریى” یا الاینرهای متحرک اینویزیلاین که کمتر جلب توجه می کنند و از نظر زیبایی جذاب تر هستند.

از آنجا که داشتن لبخندی سالم ، زیبا و جذاب می تواند روی کیفیت زندگی و شرایط اجتماعی فرد تاثیر چشم گیری داشته باشد، بسیاری از افراد بزرگسال تمایل دارند هر چه زودتر تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند.

  • آیا بریس هاى ارتودنسى باید سال‌ها استفاده شوند؟

گرچه در برخی موارد نیاز است درمان 2 سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، اما در نتیجه ی پیشرفت هایی که در فن آوری مراقبت های ارتودنسی صورت گرفته است، تعداد بسیار بیشتری از بیماران دوره درمان کوتاه تری دارند. نیازهای ارتودنسی هر بیمار، درمان های متفاوتی می طلبند که در نتیجه طول درمان متفاوتی خواهند داشت.

بر اساس تجربه و تخصص خود، ارتودنتیست ها قادرند طول درمان تا پایان آن را پیش بینی کنند. اما به خاطر داشته باشید که عوامل بسیاری هستند که می توانند سرعت درمان را کاهش دهند.

این عوامل عبارتند از: تراکم زیاد استخوان، مراجعه ی نامنظم به ارتودنتیست، شکستن ابزار یا عدم همکاری با ارتودنتیست در رعایت بهداشت و مراقبت از ابزار.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران براکت چگونه است؟

توصیه می‌شود هر بار پس از صرف غذا و پیش از رفتن به رختخواب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. دفعات و طول مدت مسواک زدن اهمیت زیادی دارد.

به خصوص در دورانی که براکت در دهان دارید، اهمیت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو چندان می‌شود چرا که ذرات غذا به راحتی در بین اجزاء براکت و دندان‌ها گیر کرده و باعث پوسیدگی دندان و عفونت لثه می‌شود.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان توصیه می‌شود برای مسواک زدن از ژل فلوراید استفاده کنید یا هر بار پس از مسواک زدن دهانتان را با دهان‌شویه حاوی فلوراید شست‌وشو دهید. اطلاعات کاملبهداشت دهان و دندان و مسواک زدن.

  • آیا می‌توان به جای براکت از ریتینر استفاده کرد؟

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی همان ‌طور که از نامش پیداست برای حفظ موقعیت جدید دندان‌ها پس از درمان براکت استفاده می‌شود.

با این حال در برخی موارد برای حرکت جزئی دندان می‌توان از وسیله‌ ای مشابه نگهدارنده استفاده کرد. به‌ طور کلی حرکت دادن دندان‌ها با براکت موثرتر، کاراتر و قابل پیش بینی تر است.

ار

 

  • چه بریس‌هایی وجود دارند؟

امروزه بریس‌ها از تنوع زیادی برخوردار می‌باشند. گاهی اوقات به جای استفاده از بریس‌های فلزی متداول می‌توان از بریس‌های جدیدتری استفاده کرد.

بریس‌های بدون کش نگهدارنده‌ی سیم که نیازی به استفاده از کش‌های الاستیک ندارند می‌توانند تعداد دفعات مراجعه به متخصص را کاهش دهند.

انواع مختلفی از بریس‌های نامرئی نیز وجود دارند. برخی از آنها شفاف هستند اما مانند بریس‌های فلزی متداول عمل می‌کنند.

علاوه بر این، چندین نوع محافظ دهان وجود دارند که بیماران می‌توانند جهت خوردن یا تمیز کردن آنها را جدا کنند.
انتخاب نوع مورد استفاده بستگی به وضعیت نامرتبی دندان‌ها دارد.

 

ارتودنسی و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

 

  • چه کسانی نیاز به ارتودنسی جراحی دارند؟

ارتودنسی جراحی در افراد بزرگسالی که بایت دچار مشکل دارند و کسانی که در مورد زیبایی صورت خود نگران هستند انجام می‌شود. رشد فک در دختران معمولا در 16 سالگی و در پسران در 18 سالگی متوقف می‌شود.

جراحی در شرایطی انجام می‌شود که رشد فک متوقف شده باشد. اگرچه حرکات دندانی پیش از جراحی می‌تواند یک یا دو سال پیش از این سنین آغاز شود.

  • آیا پس از برداشتن ارتودنسی دندان‌ها ممکن است حرکت ‌کنند؟

زمانی که ارتودنسی برداشته می‌شود ریتینر به جای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه‌های دندان به زمان کافی نیاز دارند تا در استخوان محکم شوند بنابراین قطعا ضروری است که برای حفظ زیبایی لبخند فرد از ریتینر یا نگهدارنده استفاده کند.

  • آیا همه بیماران می توانند با ارتودنسی نامرئی به بهترین نتایج برسند؟

درمان بعضی موارد با ارتودنسی نامرئی دشوار است و حتی گاهی امکان پذیر نیست. بهترین ارتودنسی نامریی براکتهای شفاف سرامیکی می باشند اما مواردی وجود دارند که براکتهای سرامیکی نباید استفاده شوند مانند درمان ارتودنسی همراه جراحی فک

  • آیا ارتودنسی دندان به درمان دندان قروچه کمک می کند؟

اصولا” ماهیت دندان قروچه هنوز کاملا” روشن نیست. با این وچود استرس و تماس های نامناسب دندانی با عنوان عوامل تأثیرگذار شناخته شده اند.

از اینرو به نظر می رسد درمان ارتودنسی با بهم زدن موقعیت پیشین تماس های دندانی، مسیرهای عصبی ایجاد دندان قروچه را مختل کرده و دست کم طی درمان با کاهش محسوسی در شدت دندان قروچه همراه باشد.

 

ارتودنسی و جراحی زیبایی توسط دکتر رضاامیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی فک دهان و دندان

  • در مواردی که از بریس ها استفاده می شود روند مسواک زدن باید چگونه باشد؟

از آنجا که بریس ها و سیم ها باعث می شوند مقدار بیشتری ماده غذایی توسط دندان ها جذب بشود بیمار باید در حفظ بهداشت دهان و دندان خود بسیار کوشاتر عمل کنند.

 

افراد باید پس از وعده های غذایی با خمیر دندان حاوی فلوراید دندان های خود را شستشو دهند و پیش از خواب نیز از ژل های حاوی فلوراید استفاده کنند.استفاده از نخ دندان نیز در این دوره اهمیت بالایی خواهد داشت.

Aboutکلینیک راز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *