۱۴۰۰/۱۰/۲۸ توسط کلینیک راز 0 نظر

عفونت های فک و صورت

عفونت های فضای ماگزیلوفاسیال یکی از شایع‌ترین انواع عفونت سر و گردن می باشد که چه از نظر زیبایی و چه از نظر نزدیکی به مناطق حساس بدن، اهمیت زیادی را دارا است.
با توجه به نزدیکی این فضاها به ساختار های حیاطی بدن انسان مثل سیستم تنفسی و مدیاستینوم، در صورت پیشروی عفونت ممکن است، بیمار دچار عوارضی چون سپتیسمی، انسداد راه هوایی، ترومبوز سینوس کاورنوس، نکروز بافت های فاسیال، عفونت در مدیاستن، پنومونی، شوک سپتیک، پریکاردیت و آبسه مغزی شود که بالقوه کشنده است و نیاز به مراقبت های بیمارستانی، درمان با آنتی بیوتیک و جراحی دارد.

برخی از عفونت های این ناحیه منشاء دندانی- فکی دارند و بعضی دیگر مربوط به اعضاء و اندام های دورتر و پاره ای نیز مرتبط با عفونت های پوستی می باشند.

عفونت های فک و صورت میکروارگانیسم های متعددی نقش دارند تعیین نوع آنتی بیوتیک جهت درمان بسیار اهمیت دارد.

شناخت شایعترین میکروارگانیسم و آنتی بیوتیک جهت درمان به منظور جلوگیری از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک های مختلف و جلوگیری از مقاومت باکتریایی و عوامل و مسایل اقتصادی الزامی به نظر می رسد.

عفونت فک

عفونت استخوان یا استئومیلیت زمانی رخ می دهد که یک باکتری یا قارچ به استخوان حمله کند. در کودکان، این عارضه بیشتر در دست ها و پاها رخ می دهد.

در بزرگسالان استخوان های لگن، ستون فقرات و پاها بیشتر درگیر می شوند. ابتلا به استئومیلیت فک نیز محتمل است.

علائم استئومیلیت فک:

درد در ناحیه استخوان فک و تورم و قرمزی بافت اطراف از رایج ترین علائم ابتلا به این عارضه است. سایر علائم بیماری عبارتند از:

• تب و لرز
  • تحریک پذیری
  • درد شدید در ناحیه مبتلا
  • احساس گرما در ناحیه عفونی شده
  • تحلیه چرک
    گاهی استئومیلیت هیچ علامتی ندارد و تشخیص آن می تواند دشوار باشد.

عوارض استئومیلیت

درمان موفقیت آمیز عفونت به طور معمول امکان پذیر است اما گاهی اوقات عوارضی ایجاد می شود.

افرادی که شرایط دیگری دارند مانند دیابت شدید، HIV، گردش خون ضعیف یا سیستم ایمنی ضعیف، بیشتر در معرض خطر هستند.

درمان استئومیلیت فک

درمان استئومیلیت است به حذف دندان که از آن التهاب را آغاز کرده است. برش برگزار شد از ضریع استخوان برای اطمینان از انتشار از مایع التهابی است.

تجویز آنتی بیوتیک خوراکی و موضعی استخوان لاواژ راه حل ضد عفونی کننده. در موارد شدید، عمل جراحی انجام شده است به حذف بخشهایی از استخوان مرده و فک های پلاستیکی.

عدم درمان استئومیلیت ممکن است عوارض جدی مانند آبسه، سلولیت، شکستگی پاتولوژیک در فک، تحرک محدود فک پایین، مسمومیت خون شود.

شناخت انواع بیماریهای دهان، بیماری های فک و بیماری های زبان و لثه

بروز بیماریهای فک، بیماری های دهان و صورت به دو گروه مادرزادی و یا اکتسابی تقسیم بندی میشوند:

بیمار های دهانی مادرزادی:

• زبان بزرگ
  • گره زبانی
  • شکاف لب و کام
  • سندرم عقاب
  • مال اکلوژن

در گروهی دیگر برخی از بیماری‌های اکتسابی دهان، فک و صورت به صورت عفونی هستند و به شاخه ‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی تقسیم می‌شوند.

شناسایی هر چه زودتر ضایعات دهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که انواعی از ضایعات دهانی ریسک ابتلا به سرطان را افزایش میدهند.
با تغییر الگوی زندگی در جهت نادرست افزایش شیوع انواع سرطان ها چشمگیر شده و متاسفانه افزایش سرطان های مربوط به دهان نیز قابل توجه است.

از این رو میتوان گفت اگر با هرکدام از علائم و نشانه های زیر مواجه شدید حتما به متخصص بیماری های دهان فک و صورت مراجعه کنید:

• وجود زخم هایی در ناحیه دهان صورت و سر که به مدت دو هفته بهبود نیافتند.
  • وجود برآمدگی روی لب ها لثه ها و یا دیگر نواحی دهان که درحال رشد باشند.
  • نقاط سفید در دهان، زخم های قرمز و لکه های قهوه ای و لکه های تیره در بافت های دهان.
  • خونریزی های مکرر در دهان.
  • احساس بی حسی یا درد در نواحی مختلف صورت دهان و گردن.

توجه داشته باشید که در اغلب موارد این نشانه ها ضایعات سرطانی نیستند اما نکته حائز اهمیت این است که با تشخیص زودرس ضایعات سرطانی میتوان درصد موفقیت را در درمان سریعتر بالا برد.

بیشتر بخوانید: بیماری دهان و دندان ؛ علت ها و پیشگیری آنها

عفونت‌های قارچی

کاندیدا، از عفونت‌های بسیار رایج دهان است.

افرادی که پیوند (عضو) دریافت کردند، مبتلایان به ایدز، سرطان و مصرف کنندگان کورتیکواسترویید، بیشتر از سایرین دچار کاندیدا و پوسیدگی دندان می‌شوند.

علامت‌های این عفونت، مشاهدهٔ تکهٔ سفید پنیر مانند همراه با سوزش، درد و ناراحتی است. وقتی این بیماری تشخیص داده شود، داروهای ضدقارچ تجویز می‌شود.

عفونت فک و صورت و درمان آن توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی و فک و دهان و دندان

شایع ترین علل ایجاد زخم‌های دهان چیست؟

شایع‌ترین علت زخم‌های دهانی، آسیب های فیزیکی است.

گاز گرفتن گونه یا زبان و لب در هنگام غذا خوردن، تیزی یک دندان، فشار ناشی از مسواک زدن محکم و یا دندان‌های مصنوعی که در دهان لق هستند، می‌توانند بافت دهان را زخم کنند.

این “زخم‌ها به زخم‌های ناشی از ضربه یا زخم های تروماتیک” معروف‌اند.

عوامل دیگری نیز ممکن است در دهان زخم ایجاد کنند مثلا سوختگی ناشی از غذای داغ، تبخال‌های دهانی (داخل دهان)، عکس‌العمل به بعضی داروها مثل داروهای شیمی درمانی ، دیابت و سرطان.

عفونت لثه

عفونت لثه در نتیجه بیماری های لثه و انساج پریودنتال ایجاد می شود که در اصطلاح به آن التهاب لثه یا پریودنتیت گفته می شود.
عوامل زیر شامل عدم بهداشت مناسب، تحلیل لثه، تحلیل استخوان، ایجاد آسیب به لثه حتی اگر قبلا التهاب لثه وجود نداشته باشد.

سیگار کشیدن، جویدن تنباک، لق شدن دندان در ادامه بیماری های مزمن و طولانی لثه می تواند در ایجاد عفونت لثه نقش داشته باشد.

در عفونت لثه اتصال بین دندان‌ها و ساختارهای نگهدارنده اطراف دندان با جمع شدن جرم و پلاک و راه یافتن میکروارگانیسمها به اطراف دندان از بین می‌رود.

چنانچه درمان بیماری های لثه به تعویق بیفتد، دندان لق می گردد. لق شدن شدید دندان در نهایت منجر به از دست دادن دندان می‌ شود.

عفونت فک و صورت و درمان آن توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی فک و صورت و دهان و دندان

درمان کامل آبسه

درمان اصلی آبسه ابتدا حذف عامل عفونت و یا باز کردن آبسه و یا غیره بوده و در مرحله بعد تجویز آنتی بیوتیک لازم که همه این‌ها در مطب قابل انجام است.
در صورت گسترش عفونت و درگیری فضاهای صورتی نیاز به درمان و جراحی در بیمارستان می‌باشد.

ایجاد عفونت‌های فضاگیر شامل علایمی از جمله مشکل در تنفس وعدم توانایی بیمار در دراز کشیدن و تب و کاهش شدید میزان باز کردن دهان و … می‌باشد.

درمان در این شرایط توسط متخصص جراح فک و صورت و در اتاق عمل قابل انجام می‌باشد که بدنبال آن با تجویز مناسب انتی بیوتیک شرایط بیمار برطرف خواهد شد.

اصلی‌ترین علائمی که به شما میگویند دچار عفونت دندان شده‌اید:

• احساس درد شدید یا ضربان دار که با مسکن تسکین پیدا نمی‌کند.
  • دندان شما در مقایسه با دندان‌های دیگر رنگ تیره‌تری پیدا کرده است.
  • بروز ورم در ناحیه لثه، صورت یا فک
  • طعم بد دهان یا بوی بد دهان نیز ممکن است شاخصی از عفونت دندان باشد.
  • مشکل در باز کردن یا حرکت دادن دهان.
  • درد ضربان دار دندان.

علت

عفونت دندان دراغلب موارد ناشی از باکتری ها، مخصوصا باکتری های موجود در پلاک می باشد که عفونت می کنند و وارد دندان می شوند.

عفونت ریشه و عصب دندان: باکتری از طریق حفره های کوچکی که ناشی از پوسیدگی دندان است و در مینای دندان بوجود می آید، وارد می شود.

پوسیدگی در نهایت باعث شکسته شدن لایه نرم تر بافت زیر مینا که عاج دندان نام دارد می شود.

با استمرار پوسیدگی، حفره در نهایت به پالپ نرم دندان نفوذ می کند و عفونت دندان بروز می یابد.

با گسترش عفونت پالپ، باکتری ها به استخوانی که دور دندان قرار گرفته و از آن محافظت می کند و استخوان آلوئول نام دارد، نفوذ می کنند و عفونت پری آپیکال بوجود می آید.

عفونت پریودنتال: وقتی باکتریی که در پلاک دندان وجود دارد باعث عفونی شدن لثه ها می شود، بیمار مبتلا به پریودنتیت (التهاب لثه) می شود.

لثه ها ملتهب می شود که باعث جدا شدن بافت دور ریشه دندان) از انتهای دندان می شود.

وقتی رباط پریودنتال از ریشه جدا می شود، یک کیسه پریودنتال که کیسه بسیار ریزی است، تشکیل می شود. کیسه به راحتی کثیف و به سختی تمیز می شود.
با بوجود آمدن باکتری در پاکت پریودنتال، آبسه پریودنتال بوجود می آید.

بیماران می توانند در نتیجه یک روش درمانی مخصوص دندان که به صورت تصادفی باعث بوجود آمدن پاکت های پریودنتال شده است دچار عفونت لثه شوند.

همچنین، مصرف آنتی بیوتیک در التهاب لثه درمان نشده که باعث پوشانده شدن علائم عفونت دندان می شود، می تواند منجر به آبسه پریودنتال شود.

گاهی اوقات آسیب دیدگی لثه منجر به عفونت پریودنتال می شود، حتی اگر لثه دچار التهاب نشده باشد.

درمان خانگی عفونت دندان

۱. آبکشی با آب نمک
۲. جوش شیرین
۳. اسانس اورگانو