بهترین کلینیک زیبایی، متخصصان و پزشکان برای یک لمس شفابخش
الهیه، خ شبدیز
تهران
تماس با ما
09370142337
ساعات کاری
شنبه-چهارشنبه 14 الی 21
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ توسط کلینیک راز 0 نظر

لیپوساکشن شکم چیست و روش های انجام آن

لیپوساکشن شکم

لیپوساکشن یک عمل جراحی پلاستیک است که چربی های اضافی را از بدن خارج می‌کند. این روش با نام هایی همچون لیپو، لیپو پلاستی یا فرم دهی اندام نیز شهرت دارد.

یک روش جراحی زیبایی که به محبوبیت چشمگیری رسیده و مردم برای بهتر و زیبا تر شدن شکل و فرم اندامشان به آن روی می‌آورند.

با لیپوساکشن می‌توان چربی های زائد نواحی مختلف از جمله شکم، پهلو، ران، باسن، بازو، گردن و کمر را از میان برداشت.

معمولاً وقتی افراد به این نتیجه می‌رسند که با ورزش و رژیم نمی‌توانند از شر چربی های اضافه اندامشان خلاص شوند، مستأصل شده و ناچاراً به لیپوساکشن روی می‌آورند.
اما باید در نظر داشته باشید که لیپوساکشن درمانی برای اضافه وزن نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد و ممکن است سلامت جسمی شما را در معرض خطرات بسیار جدی و مهمی ‌قرار دهد!

چرا لیپوساکشن؟

لیپوساکشن برای برداشتن چربی از قسمت‌هایی که نسبت به رژیم و فعالیت بدنی واکنش نشان نداده‌اند به کار می‌رود مانند:

  • شکم
  • بازوی فوقانی
  • باسن
  • ساق و مچ پا
  • سینه و پشت
  • ران و پهلو ها
  • غبغب

علاوه بر این از لیپوساکشن گاهی اوقات می‌توان برای کاهش سایز سینه و یا درمان ژنیکوماستیا استفاده کرد.

 

 

لیپوساکشن توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان و دندان

بیشتر بخوانید : ساکشن غبغب ، انواع آن و مراقبت های پس از انجام

ساکشن شکم به چه روش هایی انجام می شود؟

ساکشن شکم در گذشته تنها از طریق عمل جراحی امکان پذیر بود.
اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و تجهیزات آن،روش های زیادی برای ساکشن چربی های شکم وجود دارد که در کنار حذف چربی اضافی به لیفت پوست شکم و جلوگیری ازافتادگی آن کمک می کند.

۱-ساکشن شکم به روش لیپوساکشن

در واقع  این روش به معنی خارج کردن چربی های منطقه ای و موضعی با قدرت مکش می باشد.
در این روش موضع مورد نظر پس از بی حسی کامل با یک یا دو سوراخ چهار میلی متری باز و کانولای لیزر وارد می شود.

پس از اتمام آن کانولای لیپوساکشن وارد و تمامی چربی خارج می شود پس از این عمل بیمار بدون بستری به منزل برگشته و پس از 2 الی 3 روز قادر است فعالیت خود را آغاز کند.
پس از هر روش لیپوساکشن بیمار باید گن فشاری را برای جمع شدن پوست منطقه ای استفاده کند.

 

 

۲-ساکشن شکم به روش لیپولیز

روش جدیدی است که با کمک پرتوهای لیزر، بافت چربی زیر پوست را متلاشی می‌کند. در این روش، نور لیزر با کمک فیبر نوری و کانولای مخصوص به زیر پوست هدایت می‌شود تا بافت چربی را متلاشی کند.
البته باید دقت داشت که در هر جلسه تنها حجم محدودی از چربی قابل برداشت است. پس اگر حجم چربی شکم و پهلوی شما کم است، این روش مناسب خواهد بود.

۳-ساکشن شکم به روش لیپوماتیک

لیپوماتیک نوعی لیپوساکشن است که در آن چربی اضافی از قسمت خارج شده یا به منطقه مورد نظر منتقل می شود که باعث لاغر شدن و تغییر شکل بدن می شود.
لیپوماتیک ممکن است به نظر برسد مانند لیپوساکشن باشد اما فناوری مورد استفاده در لیپوماتیک برای شکستن و مکش چربی بسیار متفاوت از لیپوساکشن است.
به همین دلیل لیپوماتیک منجر به آسیب کمتر بافت ، یکنواختی چربی در زیر پوست ، زیبایی ظاهری پوست و ماندگاری بیشتر می شود.

۴-ساکشن شکم به روش بادی جت

در این روش با بکارگیری body-jet و با استفاده از نیروی بسیار دقیق تکنولوژی water-jet، بافت ها وتوده های نامطلوب چربی به صورت طبیعی و به آرامی از بافت زیر پوست بیرون آورده شده و به صورت دائمی حذف می شود.

۵-ساکشن شکم به روش ابدومینوپلاستی

در این عمل جراحی با از بین بردن چربی ها و پوست اضافی و سفت کردن عضلات در دیواره شکم، ناحیه ی شکم صاف، بدون برآمدگی یا چین خوردگی خواهد شد.
هدف از لیپوساکشن فقط از بین بردن چربی است و در طی آن پوست شل یا عضلات شکمی ترمیم نمی شوند.
حتی ممکن است که پوست، پس از لیپوساکشن به خوبی جمع نشود و به حالت اول بر نگردد اما در ابدومینوپلاستی شکل ظاهری شکم به طور کلی تغییرکرده و این ناحیه باریک تر و زیباتر می شود.

۶-ساکشن شکم با روش لیپوآبدومینوپلاستی

هر دو روش ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک در چند سال گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است ، مانند بهبودی سریع ، درد کمتر و انتقال چربی از طریق لیپوماتیک به سایر نواحی مجاز بدن مانند باسن، صورت ، دست ، ساق پا و ناحیه گودی کنار ران (هیپ دیپ).
ترکیب این دو یکی از بزرگترین پیشرفت ها در زمینه جراحی های زیبایی است. روشی که به عنوان لیپوابدومینوپلاستی شناخته می شود.

چه کسانی به این عمل نیاز دارند؟

به‌طور کلی، لیپوساکشن برای افرادی که در بدن خود چربی‌های مقاوم دارند، کاربرد دارد. در ادامه گروه‌هایی که گزینه‌های مناسبی برای این روش هستند را معرفی کرده‌ایم.

  • افرادی که استپ وزنی دارند اما شکم آن‌ها همچنان بزرگ است.
  • افرادی که اضافه وزنشان تنها در قسمت شکم و پهلو دیده می‌شود.
  • افرادی که اضافه وزن جزئی دارند و می‌خواهند شکمشان فرم خوبی پیدا کند.
  • به‌طور کلی، اگر اضافه وزن فرد حدود ۳۰ درصد باشد، ساکشن در کم کردن آن تأثیر دارد.

تفاوت و تشابه لیپوساکشن و جراحی لاغری

جراحی لاغری بر خلاف لیپوساکشن خاصیت درمانی داشته و بر وزن بدن تاثیر می گذارد و فرم یا شکل بدن را تغییر نمی دهد. از طرف دیگر لیپوساکشن نوعی جراحی زیبایی بوده و جنبه درمانی ندارد.
مهمترین مزیت لیپوساکشن این است که می تواند بدون تاثیرگذاری بر دیگر نقاط بدن، روی قسمت هایی که چربی بیشتری دارند کار کند.

لیپوساکشن و جراحی لاغری هر دو نیازمند آمادگی، بیهوشی و گذراندن دوره نقاهت می باشند. هر دو دارای جای زخم در نواحی برش هستند و برای بهبود نیاز به چند روز مرخصی از کار و فعالیت های روزانه دارند.

روش های مختلف لیپوساکشن

در طول سال ها تکنیک های مختلفی برای تسهیل در انجام لیپوساکشن و کاهش عوارض و بهتر کردن نتایج آن ایجاد شده است که در اینجا بطور خلاصه مهمترین آنها را باهم مرور می کنیم :

۱-با کمک محلول (تامی سنت).
۲- با کمک ساکشن(suction assisted ).
۳-با کمک نیرو (power assisted).
۴- با کمک اولترا سوند(ultrasound-assisted).
۵-با کمک لیزر(Laser assisted).
SAFELipo-6 یا همان لیپوساکشن بی خطر که بسیار استفاده می شود .

 

در اینجا این مراحل را باهم بطور خلاصه مرور می کنیم:

جداسازی(separation) : شامل شل کردن اتصالات ، ذوب کردن و جدا کردن سلول های ناخواسته و اضافی چربی از بافت های اطراف بدون تولید گرما و با کمک است، که در نتیجه آن رگ های خونی مهم، پوست و سایر بافت ها آسیب کمتری می بینند.

بیرون کشیدن چربی (aspiration): در این مرحله سلول هلی چربی با ظرافت و با کمک ساکشن بیرون کشیده می شوند بدون اینکه به بافت های اطراف مانند اعصاب، رگ ها و پوست آسیبی برسد.

یکنواخت سازی چربی (fat equalization): در این مرحله لایه چربی باقیمانده در کل ناحیه همسان و یکنواخت می شود تا این لایه چربی سطح همواری را در ناحیه ساکشن شده ایجاد کند و از دیده شدن نامنظمی های سطحی پرهیز شود.

آیا با استفاده از لیپوساکشن می توان کاهش وزن داشت؟

ماهیت اصلی جراحی لیپوساکشن یا جراحی ساکشن چربی، کاهش حجم نواحی مختلف بدن است. بنابراین نمی ‌توان گفت که این عمل باعث کاهش وزن چشم گیری می شود چرا که چربی وزن زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

همچنین این عمل فقط برای خارج کردن چربی های موضعی کاربرد داشته و چربی هایی که در اطراف اعضای حیاتی بدن قرار دارند (چربی های احشایی) را نمی توان با استفاده از این عمل خارج کرد. بنابراین فرد پس از انجام عمل، کاهش وزن ناچیزی را تجربه می کند.

 

لیپوساکشن توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت و فک دهان و دندان

عمل لیپوساکشسن چطوری انچام میشه ؟

قبل از لیپوساکشن، جراح ممکنه نواحی مورد نظر برروی بدن شما را با مواد مخصوص خط بکشه. همچنین عکس قبل و بعد از جراحی نیز برداشته می شه تا با هم مقایسه بشن.
اینکه فرآیند لیپوساکشن چطوری انجام میشه به تکنیک هایی که مورد استفاده قرار می گیره بستگی داره. چندتا از این تکنیکا که بیشتر مورد استفاده قرار میگیره رو با هم میخونیم:

لیپوساکشن بادکرده: این روش یکی از شایع ترین انواع لیپوساکشن هست. جراح یک محلول استریل (ترکیبی از آب و نمک)، یک بی حس کننده (لیدوکائین) برای کاهش درد و دارویی که باعث تنگ شدن عروق میشه تزریق می کنه.
این مخلوط مایع باعث می شه ناحیه مورد نظر متورم و بعدش سفت بشه. سپس جراح برش های کوچکی بر روی پوست شما انجام می دهد و یک لوله بسیار نازک به نام کانولا را زیر پوست قرار می دهد.
کانولا به یک خلا متصل هست که چربی و مایعاتو از داخل بدن به بیرون میکشه.

لیپوساکشن به کمک اولترا سوند: این نوع لیپوساکشن به همراه لیپوساکشن باد کرده استفاده می شه. در طول انجام فرآیند، جراح یک میله فلزی را زیر پوست شما قرار می دهد.
این میله فلزی از خودش انرژی اولتراسونیک ساطع می کنه. این انرژی دیواره سلول های چربی رو پاره می کنه و برداشتن چربی راحت تر می شه.

لیپوساکشن خود-رو: این نوع لیپوساکشن از یک کانولا استفاده می کند که با سرعت به جلو و عقب حرکت می کند. این ارتعاش به جراح اجازه می دهد به راحتی چربی بیشتری را از بدن بیمار به بیرون بکشد.
این نوع جراحی برخی از اوقات درد و تورم کمتری دارد و به جراح اجازه می دهد با دقت در نواحی کوچک همچون بازو، زانو و مچ پا چربی بیشتری را بردارد.

 

رژیم غذایی بعد از لیپوساکشن

پس از جراحی لاغری، رژیم غذایی تغییر می کند و به مایعات محدود خواهد شد و کم کم به سمت غذاهای جامد پیش می رود.

بیمار نسبت به مقدار غذایی که باید در هر وعده بخورد آگاه می شود تا معده وی گشاد نشده و به نتایج جراحی آسیبی وارد نشود.

بیماران می توانند پس از جراحی لاغری در گروه های حمایتی کاهش وزن که اعضای دیگر نیز مانند آنها زیر تیغ جراحی رفته اند، عضو شوند.

برای بیمارانی که لیپوساکشن انجام می دهند، حفظ وزن به دست آمده از لیپوساکشن و دائمی کردن وزن جدید به عهده خودشان خواهد بود. بیماران ممکن است تا حدود ۴ هفته پس از جراحی تورم و التهاب داشته باشند.

با این وجود، عدم تغییر رژیم غذایی و ورزش نکردن می تواند منجر به ظاهر شدن چربی در مناطق جدیدی از بدن شود.

بسیاری از بیماران برای انجام دوباره و چندباره ی لیپوساکشن به پزشک خود مراجعه می کنند که هم خطرناک بوده و هم می تواند برای سلامتشان مضر باشد.

قبل از انجام لیپوساکشن

قبل از انجام لیپوساکشن توصیه می شود که بیمار مجموعه ای از آزمایش ها را جهت تایید سلامت انجام دهد. همچنین بیمار باید موارد زیر را قبل از انجام لیپوساکشن رعایت نماید:

  • از مصرف قرص های رقیق کننده خون مثل آسپرین حداقل به مدت 2 هفته قبل از عمل خودداری شود.
  • از مصرف قرص های ضد بارداری حداقل به مدت دو هفته قبل از عمل خودداری شود.
  • از مصرف دخانیات حداقل یک هفته قبل از انجام عمل خودداری نمایید زیرا مصرف دخانیات باعث طولانی بودن دوره نقاهت عمل می شود.

نوع بیهوشی جراحی لیپوساکشن

انواع مختلفی از روش‌های بیهوشی در لیپوساکشن به کار می‌رود.
اگر قرار است که لیپوساکشن به صورت محدود و با حجم کم انجام شود، بیحسی موضعی کفایت میکند، اما در صورت تمایل بیمار، به صورت همزمان از دارو‌های آرام بخش و خواب آور نیز استفاده میشود.
در برخی موارد خصوصا با حجم‌های بالا‌ی لیپوساکشن، بیهوشی عمومی کاربرد دارد.

بعد از عمل

بعد از عمل ،ترشح از محل سوراخها طبیعی است. برای کنترل ورم و شکل گیری پوست معمولا از یک گن مخصوص به مدت 4-8 هفته استفاده می شود .درد بعد از عمل چندان شدید نخواهد بود ولی کبودی پوست چند روز طول می کشد .

بعد از اتمام لیپوساکشن ، بیمار باید هر چه زودتر از تخت پایین آمده و راه برود.

بعد از چند روز شما می توانید فعالیت روزمره خود را از سر بگیرید. از فعالیت و ورزشهای سنگین تا یک ماه باید اجتناب شود.48 ساعت بعد از عمل می توانید دوش بگیرید.

خطرات و عوارض لیپوساکشن

تصمیم‌گیری درباره‌ی انجام هر گونه عمل جراحی زیبایی از جمله لیپوساکشن بسیار شخصی است. هر فرد باید با در نظر گرفتن خطرات و عوارض احتمالی و آگاهی و درک صحیح این روش را انتخاب کند.
زیرا برای تکمیل پرونده پزشکی فرد قبل از عمل از او فرم رضایت‌نامه‌ای مبنی بر آگاهی او از خطرات احتمالی و پذیرش ریسک عمل گرفته می‌شود.

بنابراین خطرات و عوارض لیپوساکشن عبارتند از:

  • خطرات مرتبط با بی‌هوشی؛
  • کبودی؛
  • تغییر در حس پوست که ممکن است باقی بماند؛
  • آسیب به ساختارهای عمیق‌تر مانند اعصاب، رگ‌های خونی، عضلات، ریه‌ها و ارگان‌های شکمی؛
  • ترومبوز ورید عمقی، عوارض قلبی و ریوی؛
  • تجمع مایع در زیر پوست؛
  • عفونت؛
  • خطوط نامنظم و یا عدم تقارن؛
  • پیگمانتاسیون نامنظم؛
  • نیاز به عمل جراحی مجدد ترمیمی؛
  • تورم مداوم؛
  • تأخیر بهبود زخم؛
  • ناهمواری یا شلی پوست؛
  • سوختگی حرارتی یا آسیب گرما در روش لیپوپلاستی با کمک اولتراسوند.
Aboutکلینیک راز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *