بهترین کلینیک زیبایی، متخصصان و پزشکان برای یک لمس شفابخش
الهیه، خ شبدیز
تهران
تماس با ما
09370142337
ساعات کاری
شنبه-چهارشنبه 14 الی 21
۱۴۰۳/۰۵/۰۶ توسط کلینیک راز 0 نظر

جرم گیری ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام میشود؟

جرم گیری ایمپلنت دندان

قلم های جرمگیری دندان، از فلز های استینلس استیل ساخته شده است و تحدب و تقعر هایی دارد که اطراف ریشه دندان ها را بتواند لمس کرده و دقیقا جرمگیری می کند. قلم های جرمگیری ایمپلنت ها از تیتانیوم مخصوص و سخت ساخته شده است و با تکنولوژی های دقیق و از جنس ایمپلنت ها.

این امر به این دلیل صورت گرفته است که به علت همجنس بودن کورت ( قلم مخصوص جرمگیری) و ایمپلنت هیچ گونه ریسکی برای نبادل یونی و تغییر سطحی ایمپلنت یا رسوب ذرات استیل در سطح ایمپلنت وجود ندارد.

سطح ایمپلنت به علت طراحی دقیق کورت ها خراشیده نمی شود و با سطح ایمپلنت ها نیز تطابق کامل دارد. همچنین زوایای مناسبی نیز دارد.

چکاپ های دوره ای ، در ایمپلنت بسیار مهم است و بیماران عزیز باید در نظر داشته باشند که در صورت وجود جرم و یا پلاک میکروبی دندانپزشک آنها را آگاه کرده و با انجام یک جرمگیری دقیق و در عین حال ساده ، از مشکلات بوجود آمده در اطراف ایمپلنت جلوگیری می گردد و به این ترتیب ماندگاری ایمپلنت ها افزایش میابد.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان چیست،انواع ایمپلنت ها و مزایا و عوارض آن ها

جرم گیری ایمپلنت و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان و دندان

اهمیت جرم گیری ایمپلنت دندان

مهم ترین اهمیت جرم گیری ایمپلنت دندان رعایت بهداشت و مراقبت دهان و دندان است . اگر بعد از انجام ایمپلنت فرد به بهداشت دندان های خود اهمیتی ندهد در اطراف پروتز ایمپلنت دندان و بافت لثه جرم ایجاد می شود .

این موضوع سبب می شود باکتری های عفونت زا در اطراف ایمپلنت تجمع کنند و با نفوذ در استخوان فک باعث لق شدن ایمپلنت و از بین رفتن استخوان و بافت لثه شوند بنابراین ایمپلنت دندان با شکست مواجه می شود و نتیجه نمی دهد .

جرم گیری ایمپلنت دندان از ایجاد باکتری و عفونت در اطراف پروتز ایمپلنت دندان جلوگیری می کند.

آیا جرم گیری ایمپلنت دندان همانند دندانهای طبیعی است؟

نوع قلم جرم گیری برای ایمپلنت متفاوت بوده و جنس متفاوتی دارد. جنس قلم های رایج جرم گیری دندان فولاد زنگ نزن است که این در حالی است که برای ایمپلنت دندان از قلم ها با جنس تیتانیوم استفاده می شود.

جنس متفاوت قلم جرم گیری ایمپلنت جلوگیری از واکنش قلم با ایمپلنت و باقی ماندن ذرات بر روی ایمپلنت است.
همه ی دندانها چه طبیعی و یا دندانهای کاشته شده بوسیله ایمپلنت دندان در تماس با بزاق هستند و جرم می تواند روی آنها ایجاد شود.

جرم ها در اطراف دندان باعث افزایش پوسیدگی های دندانی می شود. تحلیل مینای دندان از نتایج جرم دندان و بی توجهی به آن است.

با مقایسه بین دندان و ایمپلنت دندان، بایستی گفت ایمپلنت نیاز به مراقبت بیشتری دارد. جرم دندانی یکی از عوامل اصلی در از بین رفتن دندانها و ایمپلنت دندان است. چکاپ کردن و مراجعه منظم به دندانپزشک برای حفظ دهان و دندان لازم و ضروری است.

جرم گیری ایمپلنت و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

مراحل انجام جرم‌گیری دندان ایمپلنت

  • مرحله اول

جرم‌گیری دندان ایمپلنت جرم‌گیری و کورتاژ لثه است.در این مرحله پزشک به‌ وسیله دستگاه التراسونیک جرم‌گیری را با قلمو تیتانیومی انجام می‌دهد.دستگاه‌های التراسونیک فرکانس 20 تا 40 هرتز دارند.

قلم‌موی با لرزش کمی جرم‌ها و پلاک‌های دندان را از بین می‌برد.در این مرحله برای جلوگیری از داغ شدن دندان و شستن پلاک‌ها آب به درون دهان اسپری می‌شود.

کورتاژ لثه در واقع حذف عفونت در بافت پوششی لثه است.این عمل به وسیله‌ی لیزر انجام می‌شود.و موجب می‌شود بافت هم‌بند و سالم لثه حفظ شود.

  • مرحله دوم

بروساژ یا پولیش دندان است.عمل بروساژ دندان در جرم‌گیری دندان ایمپلنت با وسیله‌ای دستی و با یک سر چرخشی پلاستیکی انجام می‌شود.برای این کار روی دندان‌ها را ماده‌ای شبیه به خمیر دندان به نام پروفیلاکسی که خاصیتی ساینده دارد می‌زنند.

سپس به‌ وسیله سر چرخشی پلاستیکی شروع به پولیش دندان می‌کنند.این کار برای صیقلی کردن سطح دندان و از بین بردن لکه‌های ضعیف انجام می‌شود.

  • مرحله سوم

ایجاد سطح صیقلی با airflow است.این مرحله بسیار موثر برای از بین بردن رنگ زرد دندان است.این مرحله فیشرها را باز کرده و کار را برای شیاربندی راحت می‌کند.

گرما و فشار بدون تماس مستقیم باعث از بین بردن تمامی پلاک‌های بیمار می‌شود.مرحله‌ی airflow به‌وسیله اسپری هوا و سدیم بی‌کربنات و جت آب انجام می‌شود.بهترین و جدیدترین روش جرم‌گیری دندان ایمپلنت است.

روش سوم هم جرم‌گیری با لیزر است.این روش،روشی درمانی است و برای جرم‌‌گیری‌های وسیع صورت می‌گیرد.در این روش بعد از پاک‌سازی کامل، لثه و ریشه با یک لیزر آبی درمان می‌شوند.

این روش اتصال مجدد لثه به دندان را ممکن می‌سازد.
اگر دوست دارید دندان‌های بسیار سفیدی داشته باشید می‌توانید بعد از جرم‌گیری از بلیچینگ آفیس و هوم استفاده کنید.

باید این نکته را در نظر گرفت که جرم‌گیری دندان ایمپلنت و معمولی نیاز به مراقبت های بعد از جرم گیری دارد.تا از برگشت به حالت اولیه جلوگیری شود.

 

جرم گیری و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

داشتن دندان‌های سفید و درخشان خواسته‌ی همه‌ی انسان‌ها است.برای به وقوع پیوستن این خواسته راه‌های زیادی موجود است.یکی از این راهکارها جرم‌گیری دندان به‌ وسیله فویل و خمیر خاص می‌باشد.

این کار باعث سفید و درخشان شدن دندان‌های جرم گرفته می‌شود.برای سفید کردن دندان‌های خود اگر قصد مراجعه به متخصص دندانپزشکی را ندارید و می‌خواهید در منزل این کار را انجام دهید،ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

به جای استفاده از مواد شیمیایی این روش جرم‌گیری را امتحان کنید.مواد شیمیایی به دلیل موجود داشتن کاربامید پراکساید و رنگ‌دانه تاثیر بدی روی دندان‌های شما دارند.اکثر این مواد جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و اثر کوتاه مدتی روی سفیدی دندان‌های شما دارند.

جرم‌گیری دندان با فویل علاوه بر این‌که آسیبی به دندان‌های شما وارد نمی‌کند،مزایایی هم دارد. البته به هیچ وجه با مزایای جرم گیری دندان در دندانپزشکی قابل مقایسه نیست. زیرا این کار کاری کم هزینه، آسان و سریع است.

که در منزل به راحتی می‌توانید این کار را با وسایلی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود،انجام دهید.
وسایلی که برای جرم‌گیری دندان با فویل نیاز داریم عبارت‌اند از دو تکه فویل آلومینیومی،خمیر دندان و جوش شیرین.اندازه‌ی فویل آلومینیومی باید به اندازه‌ای باشد که روی همه‌ی دندان‌ها را بپوشاند.

به‌وسیله جوش شیرین و خمیر دندان خمیری درست می‌کنیم.این خمیر را روی فویل‌ها می‌زنیم و روی دندان می‌گذاریم.خمیر روی دندان باید به مدت یک ساعت بماند.

برای جرم‌گیری با فویل مجبور به تخلیه آب دهان خود هستید.به همین دلیل بهتر است در نزدیک جایی باشید که این امکان را برای‌تان به‌وجود آورد.

بهتر است از فویل های نرم و نازک استفاده کنید زیرا شکل‌پزیری بهتری در دهان شما دارند.و به دهان شما آسیبی هم نمی‌رساند.
برای گرفتن نتیجه بهتر این کار را به مدت یک هفته و روزی دو مرتبه انجام دهید.

جرم گیری ایمپلنت دندان با جراحی

همانطور که گفته شد روش جراحی در مواردی به کار می‌رود که حجم جرم روی ایمپلنت دندان زیاد است. جراحی با لیزر انجام می‌شود و دندان‌ها را کاملا پاکسازی می‌کند. جالب است بدانید که می‌توان با استفاده از لیزر آبی ریشه دندان‌ها و لثه‌ها را نیز جرمگیری کرد.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند بعد از جرم گیری ایمپلنت دندان با جراحی، از بلیچینگ هم استفاده کنند. روش‌های سفید کردن دندان هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی امکانپذیر است. بلیچینگ در ظاهر زیباتر دندان‌ها تأثیر دارد.

 

ایمپلنت و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

جرم گیری ایمپلنت دندان چند وقت یکبار باید انجام شود؟

بازه زمانی از بین بردن جرم‌های ایمپلنت نیز مانند دندان‌های طبیعی است. یعنی این میزان مراقبت شما از ایمپلنت دندان است که مشخص می‌کند جرم گیری آن چند وقت یک بار باید انجام شود.

اگر خوب بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، ممکن است هر چند سال یکبار هم نیاز به جرم گیری نداشته باشید. در مقابل اگر در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سهل انگاری کنید، ممکن است نیاز داشته باشید چند بار در سال برای جرم گیری ایمپلنت دندان اقدام کنید.

برخی از افراد با یکبار جرم زدایی سنگین شروع به مراقبت دقیق از دندان‌های ایمپلنت شده می‌کنند و تا مدت‌ها و شاید سال‌ها نیازی به آن نداشته باشند.

مزایای و فواید جرم گیری دندانها

کاهش جرم دندانی مانع از پوسیدگی دندان می‏شود. از سوی دیگر بروساژ یا برداشتن پلاک موجب تورم لثه تا قبل از تبدیل شدن به یک بیماری حاد می‏شود.

زمانی که جرم گیری انجام می‏شود، بهبودی لثه‎ها در دندان‎های صافی که عاری از باکتری، پلاک و جرم هستند، اتفاق می‏افتد. در غیر اینصورت، ورم لثه تبدیل به بیماری پریودنتیت تبدیل می‏شود.

با این حال، مزیت‎های جرم گیری تنها تا زمانی دوام دارد که جرم روی دندان شکل نگیرد و مراقبت های پس از درمان انجام شود. البته باید توجه داشت که گاهی جرم گیری موجب عفونت دندان می شود.

به همین دلیل عموما دندانپزشک زیبایی ترمیمی به بیمار توصیه می‏کند تا برای مدت یک هفته پس از درمان، از فیبرهای آنتی بیوتیک بر روی لثه استفاده کند.

 

آیا جرمگیری برای دندان ضرر دارد ؟

متاسفانه تصور رایج و اشتباهی بین مردم وجود دارد که جرمگیری برای دندان ضرر دارد .
آن چیزی که به اسم جرم در دهان نامیده میشود به طور کلی به دو دسته تقسیم میشود :

1. Stain ها که رنگ دانه های ناشی از مواد غذایی و دخانیات هستند که روی دندان ها نشسته اند و تنها مشکل آنها لطمه به زیبایی دندانها است و خیلی راحت هم یک پالیش بر طرف میشود .

2. پلاک دندانی که حاصل تجمع میکروب ها ی بیماری زا روی دندانها و مرز بین دندانها و لثه میباشد که به واسطه مواد چسبنده به دندانها میچسبند و در همان محل از یک طرف با ترشح مواد اسیدی باعث پوسیدگی دندانها میشوند و از سمت دیگر باعث التهاب و عفونت لثه ها و به مرور زمان تخریب PDL و بافت استخوانی اطراف دندانها میگردند .

آنچه که بسیار مهم است بدانید این است که میکروبهای بیماریزای موجود در جرم دندانی علاوه بر تخریب دندان لثه و بافت های نگهدارنده دندان از طریق عفونت های لثه به راحتی وارد جریان خون میشوند و مهمترین بافت هدف آنها دریچه قلب و میتوانند شدیدا به آنها آسیب بزنند خصوصا در افرادی که مشکل دریچه قلبی دارند.
این باکتری همچنین به پروتز های موجود در بدن افراد هم حمله میکنند و باعث تخریب و رد شدن آنها توسط بدن میشود مثل پروتزهای مفصل ‘دریچه مصنوعی قلب ‘ انواع ایمپلنت های دندانی و …….

 

ایمپلنت و جرم گیری و مراقبت بعد از آن و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

Aboutکلینیک راز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *