بهترین کلینیک زیبایی، متخصصان و پزشکان برای یک لمس شفابخش
الهیه، خ شبدیز
تهران
تماس با ما
09370142337
ساعات کاری
شنبه-چهارشنبه 14 الی 21
۱۴۰۳/۰۷/۲۰ توسط کلینیک راز 0 نظر

تزریق ژل و بوتاکس ،مقایسه، مزایا و عوارض تزریق

تزریق ژل و بوتاکس ،مقایسه، مزایا و عوارض تزریق

بوتاکس فرم خالص سم بوتولیسم است که از باکتری‌ها به دست می‌آید. گرچه این سم در مقادیر بالا کشنده است اما تزریق مقادیر کم و کنترل شده‌ی آن به چین و چروک ها دهه‌های متمادی مورد استفاده قرار گرفته است.

بوتاکس با قطع پیام‌های عصبی به عضله باعث بهبود ظاهر چین و چروک‌ها می‌شود. با قطع سیگنال‌های عصبی، عضله‌ی آسیب‌ دیده موقتا فلج یا به اصطلاح دیگر فریز می‌شود. حرکت نکردن این عضلات باعث کمتر شدن یا حتی از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود.

بوتاکس و درمان‌های دیگری که با سم بوتولیسم ساخته شده‌اند گاهی با نام‌های نورومودولاتور یا نوروکسین هم شناخته می‌شوند.
سم بوتولینیوم تزریقی اغلب با نام‌های تجاری Dysport ، Botox Cosmetic ، Xeomin فروخته می‌شوند.

 

تزریق ژل بوتاکس و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

بوتاکس در چه نواحی از صورت استفاده می شود؟

تفاوت تزریق ژل و تزریق بوتاکس میتوان به نواحی مورد استفاده این دو روش در صورت اشاره کرد .بوتاکس صرفا چین و چروکهایی را از بین می‌برد که در اثر حرکت عضله ایجاد شده باشند. این چروک ها معمولا با نام چروک‌های دینامیک یا خطوط حالت شناخته می‌شوند.

رایج ترین چروکهایی که با بوتاکس قابل درمان‌اند شامل چروک های پیشانی، چروک بین ابرو‌ها، و چروک‌های اطراف چشم است. این چروک ها بیشتر به خاطر حالت هایی که فرد به صورت خود میدهد مانند خندیدن، اخم کردن و غیره ایجاد می‌شوند.

بوتاکس بر روی چروک‌های استاتیک که بر اثر شل شدن پوست ایجاد شده‌اند تاثیری ندارد. چروکهای استاتیک شامل چروک های گونه، گردن و خط فک می‌باشد.

باید توجه داشته باشید که بوتاکس یک درمان دائمی نیست، بلکه باید با فواصل زمانی مشخص تکرار شود. معمولا اثر بوتاکس حدود سه تا چهار ماه باقی می‌ماند. تفاوت تزریق بوتاکس و تزریق ژل در مدت ماندگاری آن ها نیز می باشد.

تزریق ژل بوتاکس و انواع جراحی زیبایی صورت توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

نروکسین‌ها (مانند بوتاکس) و پرکننده‌های پوست (مانند جوودرم و رستیلن) که روش‌های غیرجراحی عالی برای درمان مناسب خطوط و چین و چروک‌ها هستند؛ گاهی اوقات به طور تبادل پذیر به عنوان «روش تزریقی» مورد بحث قرار می‌گیرند. در واقع این درمان‌ها دارای برخی اشتراکات می‌باشند.

آنها قدرت ایجاد نتایج سریع و مهیج، بدون هیچگونه درد و اتلاف وقت را دارند. بوتاکس و پرکننده‌های صورت، هر دو روش‌های تاثیر گذاری برای اصلاح نشانه‌های پیری هستند. محبوبیت و رواج این روش‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. با این حال هنوز هم اغلب پرسیده می‌شود که تفاوت میان این دو روش چیست؟ چنانکه اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته، یا هم معنا لحاظ می‌شوند.

واقعیت این است که اینگونه نیست و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. حتی انتخاب یک مرطوب کننده مناسب هم مشکل است. در نظر بگیرید که انتخاب درمان غیر تهاجمی مناسب، در دفتر جراح پلاستیک یا متخصص پوست حتی مشکل‌تر هم است؛ به خصوص اگر برای شما بار اول باشد.

پرکننده‌های پوست (فیلر)

پرکننده‌های صورت همچنین پرکننده‌های پوست نیز نامیده می‌شوند. پرکننده‎های پوست به یکی از محبوب‌ترین ابزارها در جنگ با پیری تبدیل شده‌اند. این پرکننده‌ها نیز مانند بوتاکس برای پیشگیری یا محو کردن نشانه‌های پیری در صورت مانند چروک‌ها به کار می‌روند این همان قسمتی است که این دو روش معمولاً با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

تفاوت اولیه میان این دو این است که بوتاکس فعالیت ماهیچه‌های صورت را که باعث ایجاد چروک می‌شوند، کاهش می‌دهد اما پر کننده‌های پوست، نواحی دچار مشکل در چهره را با کلاژن پر می‌کنند که می‌تواند به تحریک رشد کلاژن در صورت کمک کند.

همانطور که حجم دهی و لیفت پوست، از دست رفتگی کلاژن را جبران می‎کند و همانطور که نشانه‌های پیری که یکی از نتایج نبود کلاژن هستند از بین می‌روند، این اتفاق به پوست شما کمک می‌کند تا به جوان‌ترین شکل ممکن به نظر برسد.

امروزه پرکننده‌های پوستی انواع مختلف و فراوانی دارند که هرکدام قادر به درمان نشانه‌های مختلف پیری، مانند از دست دادن حجم، لب‌های نازک و نرم و خطوط پوستی و چروک‌ها هستند. پرکننده‌های پوستی به جای شل کردن ماهیچه‌های صورت در روش بوتاکس، با افزایش دائمی حجم در زیر پوست به منظور پر کردن چروک‌ها و حجم دار کردن صورت، کار می‌کنند.

تزریق ژل بوتاکس و انواع فیلر توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

بوتاکس و سایر نروکسین‌ها

چندین روش برای بیماران وجود دارد محبوب‌ترین آنها بوتاکس است اما دیسپورت ‌و زنومین نیز وجود دارند. در میان کاربردهای متنوع، این عمل‌ها در از بین بردن چروک‌هایی که ریشه در تکرار حالت‌های صورت دارند، مانند خطوط اخم و چین‌های پنجه کلاغی گوشه چشم، تاثیرگذارند.

استفاده از دوزهای پایین پروتئین تصفیه شده، بوتاکس و سایر نروکسین‌ها باعث شل کردن موقتی ماهیچه‌های زیرین صورت که در هنگام انقباض ایجاد چین و چروک می‌کنند، می‌شوند. زمانی که این مواد به درستی تزریق می‌شوند، با شل شدن این ماهیچه‌ها، بیماران می‌توانند لبخند بزنند، اخم کنند یا متعجب به نظر برسند؛ بدون اینکه چین و چروکی داشته باشند.

بوتاکس نام رایج برای این ماده است؛ این ماده با نام علمی بوتولینوم توکسین نیز شناخته می‌شود. بوتاکس عمدتا برای درمان و پیشگیری از چروک‌های صورت استفاده می‌شود. اگرچه می‌تواند برای درمان بلفاروپاسم و استرابیسم و دیستونی ماهیچه نیز استفاده شود.

تزریق ژل بوتاکس و فیلر و انواع جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

جوان سازی صورت با تزریق ژل

فیلر های پوستی ممکن است به محکم و پر شدن لب های نازک کمک کنند.فیلر های پوستی ، که بعضا پرکننده های بافت نرم نیز نامیده می شوند ، موادی هستند که برای تزریق در زیر سطح پوست برای افزودن حجم و پرکنندگى طراحی شده اند.

مواد به کار رفته در ژل ها تزریقی:

مواد مورد استفاده در فیلر های پوستی شامل موارد زیر است:

  • کلسیم هیدروکسیلاپاتیت ، یک ترکیب مانند مواد معدنی است که در استخوان ها یافت می شود.
  • اسید هیالورونیک، که در بعضی از مایعات و بافت های بدن وجود دارد که باعث پر شدن پوست می شود.
    هر یک از این موارد برای درمان علائم مختلف پیری یا سایر موارد زیبایی طراحی شده است.

ماندگاری ژل یا فیلر پوستی

مدت زمان ماندگاری آنها نیز متفاوت است. اثر برخی از فیلر ها ۶ ماه طول می کشد ، در حالی که برخی دیگر تا ۲ سال یا بیشتر طول می کشند. افراد باید نیازها و انتظارات فردی خود را با پزشک خود در میان بگذارند تا مشخص شود که کدام فیلر بهترین انتخاب برای آنهاست.

 

فیلرهاى پوستی چه چیزی را می توانند اصلاح کنند؟

انواع مختلف فیلر های پوستی برای درمان علائم مختلف پیری طراحی شده اند. بسته به نوع فیلر انتخاب شده ، آنها ممکن است:

  1. لب های نازک را حجم دهند
  2. نواحی کم عمق روی صورت را تقویت یا پر کنند
  3. سایه یا چین و چروک زیر چشم را کم کنند
  4. ظاهر زخم های پوسته شده را پر یا نرم کنند
  5. چین و چروک های استاتیک مخصوصاً در قسمت پایین صورت را پر یا نرم کنند

تزریق ژل زیر چشم

یکی از موارد پرکاربرد تزریق ژل، رفع گودی زیرچشم و چین و چروک­ های به وجود آمده به علت وراثت یا تحلیل چربی در آن ناحیه است. تزریق ژل زیر چشم به سه نوع مختلف تقسیم می­شود.

قابل جذب یا موقتی -نیمه موقتی -دائمی فیلر­های دائمی به علت عوارض زیاد و ایجاد مشکلات و همچنین سخت­تر شدن ترمیم مجدد مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته اند و از فیلر­های نیمه موقتی و موقتی استفاده می­شود.

در مواردی که چین و چروک ایجاد شده عمیق باشد از فیلرهای نیمه موقتی استفاده می­شود. فیلرهای موقت مزایای زیادی دارد و اگر بعد از تزریق منجر به بروز مشکلاتی شود و مطابق میل نباشد ، خوشبختانه دائمی نیست و به راحتی می­توانید آن را اصلاح کنید و یا از آن خلاص شوید. مدت ماندگاری این فیلرها بین ۷ الی ۹ ماه است.

تزریق چربی و ژل و بوتاکس به چشم و جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

امنیت

بهترین چیز مشترکی که پرکننده‌های پوست و بوتاکس دارند این است که تا حد زیادی بی‌خطر بوده و دارای کمترین تاثیرات جانبی هستند. تاثیرات جانبی جدی و منفی تزریقات (مانند کبودی شدید، تورم یا تغییر رنگ پوست) در کمتر از 1 درصد موارد بررسی شده، وجود دارد.

نتایج مطالعات بسیار تاثیرگذار است: به طور کلی، تنها حدود 1 مورد در 416 بیمار، در درمان تزریقی خود تاثیرات جانبی منفی را تجربه کرده‌اند.

برگشت پذیری

بوتاکس و ژل‌های پرکننده پوست، با شرط برگشت پذیری انجام می‌شوند، یعنی می‌توان از یک ماده برطرف کننده برای از بین بردن نتایج استفاده کرد. پرکننده‌هایی مانند جوودرم و رستیلن در صورتی که بیمار بخواهد، می‌توانند با استفاده از اسید هیالورونیک برداشته شوند.

هرچند از بین بردن ناگهانی بوتاکس یا سایر نروکسین‌ها ممکن نیست، تاثیرات آن‌ها موقتی بوده و به خودی خود و با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

کاربرد و مزایای بوتاکس

بوتاکس از یک باکتری بدست می آید. بیش از دو دهه از این ماده در راستای درمان ضعف عضلات ناشی از اختلالات عصبی استفاده شده است.

  • از بوتاکس به عنوان درمانی برای میگرن و کاهش تعریق نواحی مختلف بدن نیز استفاده می شود.
  • بوتاکس به خودی خود در انبساط ماهیچه تاثیرگذار است. به طوری که ناحیه مورد نظر ریلکس شده و چین و چروک ناشی از انقباض ماهیچه از بین می رود.
  • بوتاکس برای رفع چین و چروک های حرکتی به کار می رود. این چین و چروک ها بیشتر در اطراف چشم، دهان و بین ابروها بوجود می آیند و با افزایش سن بیشتر می شوند. تزریق بوتاکس حرکت عضلات این نواحی را محدود می کند در نتیجه میزان چین و چروک های حرکتی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.
  • بوتاکس در عرض چند دقیقه به زیر پوست تزریق می شود اما برای مشاهده اثرگذاری آن به دو هفته زمان نیاز است.
  • اکثر افرادی که بوتاکس انجام داده اند از نتیجه آن راضی هستند و عوارض جانبی پس از تزریق در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

تزریق ژل بوتاکس و انواع جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

کاربرد و مزایای تزریق ژل

  • از تزریق فیلر برای زاویه سازی فک، حجم دهی به لب و گونه، درمان چین و چروک و خطوط ریز صورت استفاده می شود.
  • ماندگاری فیلرها بر اساس ماده سازنده آن ها از 6 ماه تا یک سال متغیر می باشد.
  • همانند بوتاکس، تزریق ژل نیز بعد از مدتی نیاز به تمدید دارد.
  • ژل ها با توجه به کشور سازنده، میزان ماندگاری و مواد تشکیل دهنده آن قیمت های متفاوتی دارند.
  • از ژل برای حجم دهی اندام هایی مانند سینه و باسن استفاده نمی شود.

عوارض و اثرات جانبی تزریق ژل و تزریق بوتاکس

تزریق ژل و بوتاکس هم مانند هر فرآیند پزشکی دیگر، عوارض و اثرات مخصوص به خود را دارند. اگر قصد تزریق ژل یا بوتاکس را دارید، پزشک را در جریان وضعیت سلامت خود قرار داده و سابقه هر گونه بیماری و یا مصرف داروی خاص را حتما به پزشک اطلاع بدهید. در ادامه به عوارض و اثرات جانبی تزریق ژل و همچنین بوتاکس میپردازیم:

تزریق ژل بوتاکس و انواع جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

عوارض و اثرات جانبی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای افرادی مناسب است که در وضعیت خوبی از سلامت جسمانی قرار داشته باشند و بخواهند از بوتاکس برای کاهش چین و چروک و خطوط صورت خود استفاده کنند. عوارض و اثرات احتمالی تزریق بوتاکس عبارت است از:

  1. کبودی در نقاط تزریق شده
  2. افتادگی پلک که ممکن است چند هفته طول بکشد تا برطرف بشود
  3. قرمزی و سوزش چشم
  4. سر درد
    برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی، بیمار نباید از داروها و مواد غذایی که باعث رقیق شدن خون می شود استفاده کند. تزریق بوتاکس برای شما مناسب نیست اگر:
  • باردار و یا شیرده هستید
  • عملکرد ماهیچه های صورتتان ضعیف است
  • مشکلاتی مثل پوست ضخیم و یا اسکارهای عمیق دارید
  • بیماری فلج چند گانه (مولتیپل اسکلروز) یا بیماری عصبی- ماهیچه ای دارید
تزریق ژل بوتاکس و انواع جراحی زیبایی توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان
عوارض و اثرات جانبی ژل ها

عوارض و اثرات احتمالی تزریق ژل بیشتر از تزریق بوتاکس است. معمولا تزریق ژل، عوارض خطرناکی را بدنبال ندارد و عوارض موقت آن هم در طی دو هفته برطرف می شود. عوارض موقت ژل عبارت است از:

  1. واکنش آلرژیک
  2. کبودی
  3. عفونت
  4. خارش
  5. بی حسی صورت
  6. قرمزی
  7. اسکار
  8. زخم
  9. در بیشتر بیماران، تورم صورت هم جزو عوارض ناشی از تزریق ژل است. پک های یخ می تواند در کاهش اثر بی حسی و تورم صورت کمک زیادی بکند.

برای کاهش ریسک ابتلا به چنین عوارضی، بهتر است قبل از تزریق ژل از بیمار تست حساسیت گرفته شود. برای تزریق ژل هم بیمار باید از نظر جسمانی سالم باشد و سیگار هم نکشد.

تزریق ژل بوتاکس و عوارض احتمالی و درمان توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

تزریق همزمان ژل و بوتاکس

از تزریق همزمان ژل و بوتاکس می‌توان برای رفع چین و چروک اطراف لب‎ها نیز استفاده کرد. البته ژل‌ تزریقی این ناحیه از صورت بیش از نواحی دیگر تجزیه شده و از بین می‌رود زیرا ماهیچه‌های دهان در مقایسه با دیگر بخش‌های صورت، بیشترین حرکت را دارد.

به یاد داشته باشید که نباید برای از بین بردن خط خنده، از بوتاکس استفاده کرد؛ بلکه مقادیر کمی بوتاکس رقیق شده به همراه ژل می‌تواند برای به لب و اطراف دهان تزریق شود. البته موارد استثنایی هم وجود دارد؛ به این صورت که خوانندگان و نوازندگان سازهای بادی نباید اطراف دهان بوتاکس تزریق کنند بلکه به جای آن باید از تزریق ژل انجام دهند.

استفاده از این روش ترکیبی که تنها 20 دقیقه طول می‌کشد، می‌تواند تا چند سال از پوست شما محافظت کند. البته تزریق همزمان ژل و بوتاکس هزینه‌ی بالایی دارد اما نتایج آن بسیار با ارزش و ماندگار است.

اقدامات قبل از تزریق ژل و بوتاکس

اقدامات و مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس و ژل به یک صورت بوده و تفاوت خاصی بین آن ها وجود ندارد.

  • مهم ترین اقدام، انتخاب یک پزشک مجرب می باشد.
  • پس از انتخاب پزشک، انتظارات خود از تزریق بوتاکس یا تزریق ژل را با او در میان بگذارید.
  • قبل از تزریق بوتاکس و ژل به مدت 14 روز از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • به مدت 14 روز پیش از تزریق بوتاکس و ژل ، مصرف داروهایی همچون وارفارین و آسپرین که موجب انعقاد و رقیق شدن خون می شوند را متوقف نمایید.
  • هنگام مراجعه برای تزریق بوتاکس یا تزریق ژل ، آرایش نکنید.
  • اگر شما مبتلا به بیماری خاصی می باشید قبل از انجام تزریق ژل یا بوتاکس پزشک خود را مطلع کنید.
  • در صورتی که بیمار از داروی خاصی به مدت طولانی استفاده می کند بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهد.

 

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس و ژل

  • نقاط تزریق بوتاکس یا تزریق ژل را به هیچ عنوان ماساژ یا فشار ندهید.
  • تا 24 ساعت، آرایش نکنید و از کرم های ضد آفتاب استفاده نکنید.
  • پس از تزریق بوتاکس ، از خم شدن و دراز کشیدن اجتناب کرده و سر و گردن خود را به صورت عمودی نگه دارید.
  • بروز تورم و التهاب بعد از تزریق بوتاکس و ژل ، طبیعی بوده برای کاهش تورم ناشی از آن می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • پزشکان توصیه می کنند تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین و ورزش خودداری کنید.
  • تا مدتی پس از تزریق ژل یا بوتاکس باید از استعمال دخانیات و مصرف الکل پرهیز کنید زیرا آن ها باعث تشدید کبودی و ورم می شوند و در نتیجه در دوره بهبودی اختلال ایجاد می کنند.
  • شما می توانید از کمپرس یخ به منظور کاهش ورم و کبودی استفاده کنید.
  • بیماران با اجازه پزشک می توانند از مسکن استفاده کنند.
  • شما باید تا مدتی از برنزه کردن اجتناب نمایید.
  • بیماران به هنگام استحمام نباید از آب داغ استفاده کنند زیرا این عوامل باعث افزایش ورم می شود.
  • جهت کاهش ورم می توانید از پماد های آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • بیماران پس از گذشت 24 ساعت می توانند اقدام شستن صورت خود کنند.
  • بهتر است تا مدتی سر خود را خم نکنید.
  • به هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید زیرا نمک باعث افزایش ورم می شود.

تزریق ژل بوتاکس درمان و مراقبت های بعد از آن توسط دکتر رضا امیرزرگر فوق تخصص جراحی زیبایی صورت فک دهان دندان

چرا باید تزریق ژل، چربی و بوتاکس توسط متخصص انجام شود؟

برخی فکر می کنند تزریق بوتاکس یا ژل آسان است و هر پزشک یا غیر متخصصی می تواند آنها را انجام دهد. اما اگر پزشک با لایه ها و بافت های بدن نا آشنا باشد می تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد. اگر تزریقات خود را با یک غیر متخصص انجام داده اید ، به شما توصیه می شود که با یک متخصص مشورت کرده و از اقدامات خودسرانه خودداری کنید.

آیا برای ترمیم مشکلات بینی استفاده از ژل یا پرکننده توصیه می شود؟

برخی افراد فکر می کنند استفاده از ژل و پرکننده به تنهایی می تواند بسیاری از مشکلات بینی را برطرف کند، بنابراین با تزریق مقدار زیادی از این مواد؛ آنها سعی می کنند مسائل را از بین ببرند.

این روش صحیحی برای اصلاح نواقص بینی نیست زیرا خطر عفونت یا نکروز بینی (سیاه شدن پوست) وجود دارد. با این وجود تزریق مقدار کمی ژل برای رفع مشکلات جزئی مشکلی ندارد ، اما تزریق ژل زیاد در بینی علمی نیست.

Aboutکلینیک راز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *